Omezený počet nástupišť a „provizorní“ odbavování vlaků doprovázené občas tápajícími cestujícími, kteří nevědí, z kterého z nástupišť jedou. Na rozestavěném pražském smíchovském nádrží pokračují stavební práce. Pracuje se například i na mostech přes Nádražní ulici a Hořejší nábřeží, stavbaři zde postupně vyměňují jednotlivé mostní konstrukce.
Ve stanici prochází rekonstrukcí oba podchody, současně se buduje nové, čtvrté nástupiště a lávka přes kolejiště. Vznikají také základy sloupů budoucího autobusového terminálu, který se bude nacházet přímo nad staničními kolejemi. O aktuálním postupu informovala Správa železnic.
O jedno nástupiště víc
Hlavní část prací odstartovala zprovozněním nástupiště, které se nachází vedle nádražní budovy. Stavbaři poté odstranili celé třetí a část druhého nástupiště včetně jejich zastřešení. Namísto severního křídla nádražní budovy se staví základy nové lávky a technologického objektu.

„Nádraží na Smíchově získá nejen zmodernizovaná stávající nástupiště, ale také jedno zcela nové, které budou využívat vlaky ve směru na Zličín. Oba podchody prodloužíme pod celým kolejištěm, bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy. Renovujeme i mosty ve směru na hlavní nádraží, které už budou připravené na budoucí tříkolejný provoz,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavba nádraží, které staví za 5,1 miliardy korun společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a Hochtief CZ, by měla být dokončená v závěru roku 2028. O rok dříve by měla začít i rekonstrukce nádražní budovy, která se plánuje v letech 2027 až 2029.
Na financování nádraží a instalaci jednotného evropského zabezpečovače ETCS se podílí Evropská unie přes program Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Maximální výše dotace na stavbu má být 3,9 miliardy korun a na instalaci ETCS 68,4 milionu korun.
Mohlo by vás zajímat
Mimořádně náročná stavba
Podle ředitele společnosti Metrostav TBR, vedoucího člena sdružení zhotovitelů, Aleše Gotharda je rekonstrukce smíchovského nádraží mimořádně náročná stavba, která se realizuje za plného provozu a v souběhu s dalšími projekty v okolí.
Čtěte také: Terminál Smíchov má další povolení, ale se zásadní podmínkou. Jakou?
Železniční nádraží je jen jednou částí rozsáhlého komplexu Terminál Smíchov. Projekt zahrnuje autobusové nádraží a parkoviště P+R včetně jejich napojení na Dobříšskou ulici. Součástí bude stanice metra, stanice tramvaje, městských a příměstských autobusových, trolejbusových, elektrobusových linek. Na nádraží budou zajíždět i dálkové autobusové spoje. Terminál má být vybavený i službami pro odstav autobusů.
Na stavbu, jejíž cena je vyčíslená předběžně na 7,1 miliardy korun, je aktuálně vypsané výběrové řízení, které by mělo skončit 29. září. Investorem výstavby je hlavní město Praha. Projekt by měl být kompletně hotový v roce 2030.
Nová čtvrť i cyklostezky

Upravovat se bude také prostor před nádražím v lokalitě Nádražní ulice. Podle zadání k tendru je stávající smíchovské nádraží už dnes jedním z nejvýznamnějších přestupních uzlů pražské hromadné dopravy a v budoucnu se očekává další významný nárůst významu terminálu.
Terminál Smíchov bude zároveň provázaný s nově budovanou čtvrtí Smíchov City, kterou staví developer Sekyra Group. Chystá se také výstavba infrastruktury pro cyklisty. Nedaleké autobusové nádraží Na Knížecí skončí.
V Praze se v současnosti rekonstruuje také Masarykovo nádraží, modernizace dalšího dopravního uzlu, nádraží v Bubnech, už je dokončená. K železničním stavbám ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že se připravují další úseky tratě Praha – Letiště – Kladno. „Dohromady to jsou projekty za desítky miliard korun, které mění tvář pražské dopravy a propojují metropoli nejen se středními Čechami,“ řekl.