INZERCE

Údolí Libuňky mezi Pelešany a Kamencem - možný budoucí koridor rychlostní silnice I. třídy 35. Foto: Turnovsko v akci

Výstavba silnice 35 z Turnova dostala zelenou se severovýchodním obchvatem Rovenska

Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko pro výstavbu silnice 35 z Turnova do Jičína s variantou severovýchodního obchvatu Rovenska pod Troskami. „Dnes obdržela turnovská radnice z Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko stavby silnice I/35 Turnov-Úlibice. Předpokládaná realizace záměru je uvažována okolo roku 2030,“ oznámila dnes na webu mluvčí turnovské radnice Zdenka Štrauchová.

Dokument má 41 připomínek,“ doplnila na webu mluvčí turnovské radnice Zdenka Štrauchová. Předpokládaná realizace záměru je podle Štrauchové uvažována okolo roku 2030.

Naposledy se o komunikaci z Turnova na Jičín jednalo letos v březnu, kdy proběhlo veřejné projednání vlivu stavby kapacitní silnice S5 – silnice I/35 v úseku Turnov – Úlibice. Kvůli vládním opatřením vše probíhalo on-line. 

Nová silnice by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje. A především odvést tranzitní dopravu z vesnic po trase stávající silnice.

Takto vypadaly plánované změny na silnici I. třídy 35 mezi Turnovem a Úlibicemi u Jičína z jara. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Záměr je liniovou dopravní komunikací, silnicí I. třídy. Jedná se o přeložku stávající silnice I/35
v úseku mezi Ohrazenicemi u Turnova a Úlibicemi u Jičína. Jde o novostavbu, celou
řešenou v nové trase, délky cca 32,5 km.

Trasa je navržena v jedné základní variantě, označené E1, a variantě E2 vedené jihozápadním obchvatem kolem Rovenska pod Troskami. Varianta E1 je navržena ve dvou podvariantách lišících se šířkovým uspořádáním. Podvarianta E11 je celá navržena v třípruhovém uspořádání, tj. v kategorii S15,25/110. V podvariantě E12 je navržena kombinace dvou šířkových uspořádání.

Mezi Ohrazenicemi a Žernovem (napojení přeložky silnice II/283 ve směru na Semily) je navržena čtyřpruhová směrově dělená komunikace kategorie S 21,5/110. Mezi Žernovem a Úlibicemi je navrženo uspořádání 2+1, tj. kategorie S 15,25/110. U varianty E2 je navržena kategorie
S15,25/110.

Zpočátku se uvažovalo o komunikaci s parametry dálnice, k tomu ale není podle plánovačů vzhledem k hustotě dopravy důvod. Trasy byly původně vytyčeny tři, vybrána byla takzvaná severní, jež z velké části kopíruje současnou silnici od Turnova na Jičín.

V rámci procesu EIA vydalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) souhlasné stanovisko pro variantu E1 s možností výběru mezi podvariantami E11 nebo E12.

První možnost, přeložena z úřednické mluvy, znamená, že půjde o silnici se střídavým třípruhem v celé délce až k Jičínu a druhá, že bude čtyřpruh mezi křižovatkou od Ohrazenic u Turnova k odbočce na Semily v Žernově u Rovenska.

Mezi další podmínky ministerstva životního prostředí patří i vypuštění možnosti vybudovat střední odpočívky v Rovensku – Václaví, prověřit možnost prodloužení zakryté části tunelu v oblasti Turnova – Pelešan z navrhovaných 900 metrů o dalších 400 metrů, zpracovat detailní vyhodnocení vlivů z hlediska krajinného rázu či akustiky, dendrologický průzkum nebo preferování výstavby nové silnice v maximální míře bez osvětlení.

Zpracovat se musí také pro některá místa studie odtokových poměrů v záplavovém území Jizery a Libuňky a výsledkům přizpůsobit výstavbu mostů.

V Libereckém kraji se stavba dle závazného stanoviska ministerstva dotkne těchto obcí: Lažany, Čtveřín, Hrubá Skála, Karlovice, Ktová, Mírová pod Kozákovem, Ohrazenice, Přepeře, Radostná pod Kozákovem, Rovensko pod Troskami, Turnov, Žernov, Tatobity, Stružinec a Veselá.

V kraji Královéhradeckém pak obcí: Dílce, Dřevěnice, Holín, Jinolice, Jičín, Kbelnice, Kněžnice, Libuň, Podhradí, Podůlší, Radim, Soběraz, Újezd pod Troskami, Úlibice a Železnice.

Tomáš Rovný