Dálnice D6 bude zase o kus delší. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstartovalo výstavbu sedm kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Žalmanov – Knínice v Karlovarském kraji.

V soutěži na realizaci této etapy zvítězilo sdružení firem Eurovia CZ, Berger Bohemia a Stavby mostů s cenou 2,2 miliardy korun bez DPH. Stavba nahradí nynější silnici I/6.

Středočeská část bude hotová za dva měsíce

Na novou dálnici by měli podle předpokladů zamířit řidiči od listopadu 2027. „Úsek D6 Žalmanov – Knínice navazuje na stavbu úseku Knínice – Bošov, kterou jsme zahájili letos v březnu. Aktuálně stavíme více než 40 kilometrů dálnice D6. Právě D6 je jednou z dálnic, jejichž dostavba v posledních letech významně pokročila,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dodal, že za dva měsíce se zprovozní dva zbývající středočeské úseky D6 u Hořoviček a Hořesedel v celkové délce téměř 15 kilometrů. Na konci roku pak 2,2 kilometru dálnice u Lubence. „Děláme vše pro to, aby celá dálnice z Prahy do Karlových Varů byla hotová v roce 2028,“ sdělil ministr Kupka.

Zbývá dokončit 56 kilometrů

V současnosti z přibližně 114 kilometrů dlouhého spojení mezi hlavním městem a Karlovými Vary zbývá dokončit 56 kilometrů dálnice. Dva úseky D6 mezi Prahou a Karlovými Vary chce začít stavět ŘSD v příštím roce, hotovo má být o rok později.

Dálnice
Úsek dálnice D6 Žalmanov – Knínice. Foto: ŘSD

V úseku mezi Žalmanovem a obcí Knínice bude šest silničních mostů a jeden železniční a dva nadjezdy. Na dálnici vznikne i mimoúrovňová křižovatka Bochov, jejíž větve budou kilometr dlouhé. Úsek bude končit napojením na stavbu D6 Žalmanov – Olšová Vrata, která by měla začít v roce 2026. Součástí stavby bude i poměrně velký rozsah ochranných bariér proti ptactvu. Budou tři o celkové délce 1,8 kilometru.

Náročná část u Karlových Varů

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla komunikace odvede dopravu z těsné blízkosti obcí, kudy nyní jezdí motoristé po silnici první třídy. Je to víc než 11 tisíc automobilů denně.

„Při organizaci prací bude nejnáročnější patrně konec stavby směrem na Karlovy Vary. Bude nutné složitě etapizovat výstavbu v místech, kde se dálnice napojí na silnici I/6. Zajímavostí je, že zhotovitel při stavbě využije namísto posypu drceným kamenivem vápennou suspenzi jako ochranu infiltračního postřiku. Tato technologie výrazně prodlužuje životnost vozovky,“ popsal Mátl.

Mohlo by vás zajímat

Změna provizorní trasy

V rámci výstavby dálnice v úseku Knínice – Bošov ŘSD řeší aktuálně změnu vedení provizorní trasy na silnici II/205 ve směru na Žlutice. Prodlužuje se a posouvá místo napojení. „K prodloužení provizorního napojení došlo z důvodu, aby při propojovaní SO 104 nevznikla potřeba omezení dopravy jak kyvadlově, tak i úplnou uzavírkou na frekventované silnici II/205 a zároveň tímto bude splněna podmínka stanovená v zadávací dokumentaci,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl.

Změna podle něj zásadně eliminuje používání případných objízdných tras jak pro osobní, tak i pro nákladní automobily jedoucí ve směru na Knínice, Veselov a Žlutice. Současně bude mít podle Mátla pozitivní dopad na plynulost a bezpečnost na silnici II/205.  Celkovou cenu realizace prodloužení vyčíslil na 882 559 korun bez DPH.