Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) chce do konce týdne rozhodnout o dalším postupu ohledně tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Aktuálně podle generálního ředitele státního podniku Radka Mátla probíhá nové posuzování nabídky vítězného uchazeče včetně dotazů hodnotící komise. V tendru původně uspěla polská společnost Budimex. Mátl Ekonomickému deníku sdělil, že zdržení zahájení realizace stavby lze už nyní odhadovat na minimálně půl roku.
„Další itinerář závisí na rozhodnutí zadavatele a reakci na toto rozhodnutí ze strany neúspěšných uchazečů, zdali bude opět podán přezkum o postupu zadavatele na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl Mátl.
Původní výběr vítěze napadlo u antimonopolního úřadu sdružení vedené společností MI Roads. Firma Budimex podle něj použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Polská společnost podle MI Roads údajně také nesplnila kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.
Antimonopolní úřad dal sdružení za pravdu. ŘSD podle něj pochybilo, když vybralo k uzavření smlouvy jako dodavatele polskou společnost Budimex, firma podle něj nesplnila podmínku technické kvalifikace a rozhodnutí o vítězi výstavby D11 zrušil. Výběrové řízení se tak vrátilo do fáze hodnocení nabídek.
Mluvčí společnosti Budimex Diana Zyglewská už dříve Ekonomickému deníku sdělila, že je firma i nadále odhodlaná kontrakt dodržet. V soutěži na výstavbu úseku o délce 21,1 kilometru nabídla nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, jde o 86,8 procenta původně předpokládané ceny.
ŘSD původně plánovalo, že stavbu zahájí 19. prosince 2023. Podle plánů státního podniku se měl na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3. ŘSD zároveň také chystá stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028.
Dálnice D11 patří podle ministerstva dopravy mezi klíčové části české silniční sítě. Hlavní město propojuje s východními Čechami a Hradcem Králové, v současnosti končí u Jaroměře.
Tereza Čapková
K tématu také vyšlo: