Klesající počet licencí strojvedoucích, mírně stoupající počet dopravců nebo vysoký počet železničních nehod v čele se střety na přejezdech. Drážní úřad vydal výroční zprávu o bezpečnosti na českých železnicích za loňský rok. Zabývá se v ní i případy projetých návěstí zakazujících jízdu, jejich počet podle údajů provozovatelů drah a dopravců meziročně klesl o 44 na 132 případů.
Drážní úřad informoval, že důvodem projetí návěsti bylo podle statistik Správy železnic v 16 případech nerespektování odjezdového návěstidla, ve 26 případech nerespektování návěsti při rozjezdu po zastavení vlaku a projíždění, ve 37 případech nedobrzdění a v 50 případech nerespektování návěsti při posunu.
Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář poznamenal, že každý z těchto případů může znamenat ohrožení pro ostatní účastníky drážní dopravy. „Proto nechceme zodpovědnost ponechávat jen na strojvedoucích, a proto je prioritou sektoru zavádění systému evropského zabezpečovače ETCS, který je schopen včas zasáhnout a vlak zastavit ještě před návěstí stůj,“ zmínil.
Počet osob usmrcených při vážných nehodách se podle Koláře v loňském roce vyšplhal na číslo třicet, což je o osm více, než v roce 2022, ale zároveň o pět méně, než v roce 2021.
Poslední vážný případ, kdy strojvedoucí projel návěstidlo v poloze „stůj“, se stal 18. září v pražské Libni na trati mezi stanicí Vysočany a hlavním nádražím. Osobní vlak narazil do stojící soupravy. Dechová zkouška u jednoho ze strojvedoucích byla pozitivní, strojvedoucí z druhého vlaku byl v zácviku. Zraněno bylo pětadvacet lidí. Další tragický případ se stal letos 5. června v Pardubicích. Mezinárodní expres RegioJetu mířící z Prahy do ukrajinského Čopu se srazil s nákladním vlakem společnosti ČD Cargo. Při čelní srážce zemřeli čtyři lidé, 27 dalších skončilo v nemocnici.
Snížit počet lidských pochybení má na železnici podle ministerstva dopravy, Správy železnic i Drážního úřadu zmiňované zavedení systému jednotného evropského zabezpečovače. Podle Drážního úřadu se od října roku 2023 pravidelně schází expertní pracovní skupina ETCS pod vedením Drážního úřadu a ministra dopravy. Jak uvedl Kolář v úvodním slovu výroční zprávy, hlavními důvody vzniku pracovní skupiny bylo blížící se zavedení výhradního provozu ETCS od ledna 2025, nízká spolehlivost testovacího provozu ETCS na trati Olomouc – Uničov a nekomunikace v rámci sektoru. „Díky velkému zapojení všech jejích členů se daří eliminovat nedostatky systému,“ informoval Drážní úřad.
Nebezpečné přejezdy
Pracovníci úřadu vykonali v roce 2023 celkem 1083 státních dozorů, což je nárůst oproti roku 2022 o 18,75 procenta. Výkon státního dozoru byl s ohledem na přetrvávající růst střetů silničních a drážních vozidel na železničních přejezdech zaměřen také na ně. „Státní dozor byl proveden u 225 železničních přejezdů na celostátních a regionálních dráhách. V oblasti železničních přejezdů byl výkon státního dozoru zaměřen zejména na zajištění rozhledových poměrů,“ uvádí ve zprávě Drážní úřad.
Zpráva konstatuje, že z analýzy dat vyplývá, že vina za střetnutí drážních vozidel s účastníky silničního provozu na železničních přejezdech je téměř vždy na straně řidičů silničních vozidel. V této kategorii je evidováno celkem 148 mimořádných událostí. „Porovnáním s předchozím rokem se jedná o snížení počtu o tři případy. Z celkového počtu 35 usmrcených osob jich 17 jednalo v sebevražedném úmyslu,“ zmiňuje zpráva.
Zpráva uvádí také počet vystavených licencí strojvedoucího. Od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2023 bylo vydáno 430 licencí strojvedoucího v prvním vydání, 51 licencí ve formě duplikátu, 157 průkazů způsobilosti k řízení drážního vozidla na vlečce a 125 průkazů způsobilosti k řízení lanové dráhy, a to včetně změn a duplikátů.
V roce 2023 meziročně poklesl podle výroční zprávy počet vykonaných zkoušek k získání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla na vlečce. Uskutečnilo se 31 zkoušek pro 75 lidí s úspěšností 79 procent. Nižší byl i počet zkoušek k získání licence strojvedoucího. V roce 2023 se uskutečnilo 74 zkoušek pro 425 lidí s úspěšností 87 procent.
Drážní úřad řešil i osvědčení pro dopravce, v loňském roce evidoval zvýšení počet žádostí. Celkem bylo podáno podle výroční zprávy 54 žádostí o vydání nového osvědčení. Současně byla aktualizována tři osvědčení dopravce a ve dvou případech se vedla přípravná komunikace.
Vydaná výroční zpráva vychází z údajů dopravců a provozovatelů celostátních a regionálních drah i Drážního úřadu. Předkládána je vždy k 30. září Evropské železniční agentuře (ERA), která shromažďuje veškeré výroční zprávy od národních bezpečnostních úřadů členských zemí Evropské unie a využívá je k analýzám bezpečnosti a dalšímu plánování v evropském železničním prostoru.
(teč)