INZERCE

Koncepce nového polského letiště. Foto: CKP

Vysokorychlostní železnice mezi Varšavou a Lodží. Poláci podepsali dohody o projektech. Plánováno je až 350 km/h

Polská společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK), která vybuduje obří letiště, podepsala smlouvy na projektování prvního úseku vysokorychlostní železnice v Polsku – mezi Varšavou a Lodží, oznámila společnost. V první fázi budou moci vlaky na této trase dosahovat rychlosti 250 km/h (provozní rychlost) a posléze 350 km/h (návrhová rychlost).

„Společnost CPK podepsala smlouvy na projektování trati, která je prvním prvkem nové železniční sítě a zároveň prvním úsekem vysokorychlostní železnice v Polsku. Dodavatelé byli vybráni na základě největší rámcové dohody pro tento typ služeb v Evropě,“ uvedla společnost CPK.

Centralny Port Komunikacyjnyje plánovaný přestupní uzel mezi Varšavou a Lodží, který bude integrovat leteckou, železniční a silniční dopravu. Výstavba předpokládá výstavbu letiště Solidarita, které se nachází 37 km západně od Varšavy a pokrývá plochu 3 000 hektarů. Během první etapy bude letiště odbavovat 40 milionů cestujících ročně.

CPK bude zahrnovat investice do železnice: železniční uzel v těsné blízkosti letiště, stejně jako spojení v rámci Polska, které umožní přestup mezi Varšavou a největšími polskými městy za méně než 2,5 hodiny. Investice by měla poskytnout zaměstnání více než 150 000 lidem. V rámci regionu CPK vznikne Airport City, včetně veletržních, kongresových a konferenčních prostor a kanceláří.

Projekt přibližně 140 kilometrů dlouhé železniční tratě byl rozdělen na několik etap.

První se týká úseku od Varšavy k železniční trati č. 11 (obec Bolimów), tj. území za plánovanou křižovatkou CPK (řešeno v rámci samostatného projektu).

Druhá zahrnuje další úsek trati do Lodže a třetí zahrnuje síť GSM-R, tj. systém rádiového přenosu dat pro řízení provozu na celém úseku.

První úkol provede konsorcium společnosti Biuro Projektów Metroprojekt společně s firmou Sud Architekt Polska, která již dříve spolupracovala s CPK na projektu tunelu HSR v Lodži.

O druhý prvek se postará konsorcium společností Egis Poland, Egis Rail a Jaf-Geotechnika. Projekt sítě GSM-R připraví společnost Biuro Projektów Komunikacyjnych v Poznani společně se společnostmi Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych a FONON. Celková hodnota všech úkolů je více než 300 milionů PLN čistého.

Nový železniční úsek mezi Varšavou a Lodží (bez uzlu CPK) bude součástí železniční tratě č. 85 a tzv. špice č. 9. Spolu s dalším úsekem z Lodže do Vratislavi a Poznaně bude celek tvořit již zmiňovanou špici.

V první fázi budou moci vlaky na této trase dosahovat rychlosti 250 km/h (provozní rychlost) a posléze 350 km/h (návrhová rychlost).

Společnost zdůrazňuje, že díky této investici se doba jízdy mezi Varšavou a Lodží zkrátí na přibližně 45 minut (dnes je to přibližně 70 minut). Na letiště CPK se cestující dostanou z Varšavy za 15 minut a z Lodže za půl hodiny. Po vybudování celého komplexu bude cesta po železnici z Poznaně do Varšavy trvat méně než 2 hodiny (místo současných cca 3 hodin) a z Vratislavi 1 hodinu a 55 minut (dvakrát kratší než dnes).

Zahájení přípravných stavebních prací je naplánováno na konec roku 2023.

„Jedním z úkolů zhotovitelů je získat potřebná povolení. Zásadní stavební práce na úseku Varšava – Lodž by měly být zahájeny v roce 2024, po získání stavebního povolení,“ uvedla společnost.

CPK má být vybudován do roku 2027, spolu s realizací nezbytných napojení na součásti železniční a silniční sítě.

(nik)