Státní projekty s účastí soukromého investora byly před dvěma desítkami let opravdu velkým hitem. Jenže jejich boom se nekonal. Až nyní, vzhledem k napjatým rozpočtovým rokům, se opět dostávají do centra pozornosti. „PPP modely jsou v zahraničí na železniční infrastrukturu s úspěchem používány,“ říká v rozhovoru Jiří Svoboda, generální ředitel státní organizace Správa železnic.
Vláda a někteří vládní poslanci a senátoři z dopravních výborů označují vybudování VRT jako svou prioritu. Část lze postavit z fondů EU, část z národních zdrojů, hodně se také mluví o PPP projektech. Myslíte, že tento model je u nás realizovatelný?
Zkušenosti s PPP projekty již Česká republika má, a to v silniční infrastruktuře. Na železnici prozatím nebyl model PPP realizován, nicméně Správa železnic momentálně analyzuje možnosti jeho využití. Výsledky budeme mít v prvním čtvrtletí příštího roku a v případě kladného posouzení bude PPP využito při výstavbě VRT. Obecně však lze říci, že jsou PPP modely v zahraničí na železniční infrastrukturu s úspěchem používány.
SŽ si vybrala jako svého poradce společnost PWC. Jak vypadalo toto výběrové řízení, resp. jaká byla kvalifikační a hodnotící kritéria?
My jsme nejprve chtěli zjistit, jaká je situace na trhu, a proto jsme letos v červnu vyhlásili předběžnou tržní konzultaci, která nám pomohla přesněji nastavit parametry následného zadávacího řízení. Šlo nám o to, abychom si zajistili kvalitního dodavatele i přesto, že český trh nemá s tímto typem projektů mnoho zkušeností.
Kvalita byla nosným motivem celé zakázky, protože jsme nehodnotili pouze nabídkové ceny. Při rozhodování byla váha rozdělena na 60 % pro cenu, 20 % pro kvalitu nabídky a dalších 20 % pro kvalitu týmu. Z hlediska samotné kvalifikace jsme požadovali zkušenosti s poradenstvím pro liniové projekty dopravní infrastruktury, tedy nikoli pouze železnic.
Ve smlouvě o dílo se píše, že jejím předmětem je posouzení a rozpracování variant možných modelů financování výstavby železniční vysokorychlostní sítě v České republice (VRT). A posouzení nedotačních modelů výstavby tratí. Podle smlouvy byste již měli mít první část plnění u sebe. Co z analýz PWC vyplývá?
Materiály jsou v této chvíli posuzovány Správou železnic, Ministerstvem dopravy ČR, SFDI a dalšími odbornými partnery v rámci oponentury. Projekt by měl skončit na konci roku, poté představíme jeho závěry.
Petr Vrabec