Správa železnic vyhlásila další zakázku související s přípravou sítě vysokorychlostních tratí. Projektanti navrhnou téměř 11 kilometrů dlouhé prodloužení připravované trati na jižní Moravě v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí. Nové napojení do stávajícího koridoru u Rakvic umožní plynulejší jízdu vlaků, oproti původnímu sjezdu u Šakvic bude také kapacitnější.

Dosavadní projekční práce na vysokorychlostních tratích (VRT) Jižní Morava mezi Brnem a Šakvicemi prokázaly, že způsob napojení do stávajícího koridoru, navržený studií proveditelnosti, bude pro budoucí provoz omezující. Šakvický sjezd měl být jednokolejný a vlaky by na něm musely jet sníženou rychlostí. Nové napojení u Rakvic bude mimoúrovňové, což projektantům umožňuje navržení dvoukolejné trati s rychlostí 230 kilometrů v hodině. Nebude tak docházet k čekání vlaků na protijedoucí spoj. Přesunutí sjezdu bylo doporučeno a také schváleno Centrální komisí ministerstva dopravy.

VRT se tak do stávajícího koridoru nenapojí u Šakvic, ale až o několik kilometrů dále u Rakvic. Právě pro tento úsek vznikne detailní technický návrh pro potřeby územního řízení, který bude zpracován ve standardu BIM. Nová VRT bude do současné trati Brno – Břeclav ústit jižně od zastávky Rakvice. Mimoúrovňové napojení vytvoří u obce mírný oblouk, protože koridor se zde stáčí a sjezd tak bude vyžadovat méně prostoru, než kdyby byl projektován do přímého směru. Oblouk také sníží náklady na umělé stavby, jako například mosty, které díky němu mohou být kratší.

Vyhlášení zakázky na prodloužení připravovaného úseku VRT Jižní Morava neovlivní stávající harmonogram prací. Správa železnic přípravu obou dokumentací zkoordinuje tak, aby projekční práce probíhaly uceleně pro celý úsek Modřice – Rakvice. Dvoukolejná trať navržená na rychlost 320 kilometrů v hodině bude sloužit pouze osobní dopravě. První vlaky by na ni měly vyjet v roce 2030.

(nik)

Mohlo by vás zajímat