Správa železnic uzavřela smlouvu s dodavatelem dokumentace pro územní rozhodnutí úseku vysokorychlostní trati Podřipsko. Úsek, který po svém spuštění zkrátí jízdní dobu mezi Prahou a Ústím nad Labem o téměř 30 minut, vypracuje sdružení firem vedené společností Metroprojekt Praha.
Zhruba 60kilometrový úsek VRT Podřipsko vyprojektuje mezinárodní sdružení firem Metroprojekt Praha, Valbek, Mott MacDonald a EGIS Rail. Projektanti kromě dokumentace zpracují také záměr projektu, podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) a digitální model tratě ve standardu BIM. Na starosti budou mít také komunikaci s úřady týkající se povolovacích řízení.
VRT Podřipsko bude na základě smlouvy zpracována v digitálním modelu BIM, který mimo jiné umožní efektivnější správu tratě a může snížit náklady na její údržbu.
Vysokorychlostní trať mezi pražskou Balabenkou a sjezdem Lovosice je součástí plánovaného mezinárodního spojení mezi hlavním městem, Ústím nad Labem a německými Drážďany. Úsek bude využívat několik druhů vlaků osobní dopravy, přičemž nejrychlejší spoje svezou cestující rychlostí 320 km/h. Díky propojením se stávající železniční sítí budou moci vysokorychlostní vlaky obsluhovat také přilehlé regiony.
VRT Podřipsko nebude sloužit nákladní dopravě, která využije uvolněnou kapacitu na stávající koridorové trati. Spojení mezi Prahou a Ústím nad Labem se po spuštění tohoto úseku zkrátí o více než půl hodiny.
Zahájení stavby předpokládá Správa železnic kolem roku 2027. Spuštění provozu o zhruba tři roky později. Na VRT Podřipsko vznikne také terminál u Roudnice nad Labem, ze kterého se cestující dostanou do centra Prahy za pouhých 19 minut. Jeho projektování začalo před dvěma týdny podpisem smlouvy s vítězem architektonické soutěže.
Tomáš Rovný