Větší udržitelnost evropského automobilového průmyslu má zajistit zákaz exportu nepojízdných vozidel mimo Evropskou unii, likvidace nepoužitelných vozidel nebo cíle na využívání recyklovaných materiálů. Právě snaha Evropské komise zavést vysoké cíle, může vést podle automobilky Škoda Auto k nechtěným důsledkům. „Pokud se nezmění ambiciózní cíle pro plastový recyklát, může dojít k disproporci mezi nabídkou materiálu na trhu a poptávkou výrobců automobilového průmyslu,“ sdělila Ekonomickému deníku tisková mluvčí Škody Auto Kateřina Boukalová.

Zmínila zároveň, že Škoda Auto aktuální projednávání návrhu nařízení o vozidlech s ukončenou živostností pozorně sleduje a maximální využití recyklovaných plastových a kovových materiálů v nových vozidlech podporuje.

Přesto má ale návrh svá „ale“. Zmíněná disproporce může znamenat podle Boukalové buď extrémní nárůst cen, anebo nákup materiálu v zemích mimo Evropskou unii. „Žádná z alternativ nepomůže ani konkurenceschopnosti ani strategické autonomii. Naše připomínky ovšem nemíří pouze na recykláty, ale také na nárůst administrativy spojených se systémem EPR, nebo nově navrhovanou Strategií cirkularity,“ upozornila mluvčí.

Návrh Evropské komise v současnosti projednává Evropský parlament. Zatímco část politiků chválí ekologický aspekt legislativy nebo to, že přispěje k větší soběstačnosti sedmadvacítky, další návrh kritizují a označují jej za další překážku pro evropskou konkurenceschopnost.

Mohlo by vás zajímat

Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Davida Hluštíka Česká republika udržitelné využívání materiálů v automobilovém průmyslu dlouhodobě podporuje. Stejně jako klade důraz na oběhové hospodářství. „Návrh je pro Česko důležitý, zejména vzhledem k roli automobilového průmyslu v ekonomice,“ sdělil Ekonomickému deníku Hluštík.

V dalším vyjednávání chce Česko podle mluvčího pro recyklovaný obsah zajistit realistické a splnitelné cíle, které budou odpovídat technologickým možnostem. „Důraz je kladen na vytvoření efektivního mechanismu pro rozšířenou odpovědnost výrobců, aby byly prostředky na nakládání s vozidly po jejich skončení dostupné tam, kde se vozidlo stalo odpadem,“ zmínil.

Česko podle Hluštíka zároveň podporuje zlepšení sledovatelnosti vozidel po skončení životnosti a preferuje nižší cíle pro recyklaci plastů, a to vzhledem k technologickým a logistickým problémům spojeným s různorodostí plastových materiálů. Česká republika je přitom podle mluvčího připravena pokračovat v dialogu na evropské úrovni, aby nařízení podporovalo udržitelnost a konkurenceschopnost automobilového průmyslu.

Pozitivně návrh vnímá podle mluvčí Veroniky Krejčí také ministerstvo životní prostředí, a to z hlediska vyšší využitelnosti druhotných surovin a jejich cirkularity v automobilovém sektoru a v souvislosti se snižováním uhlíkové stopy a vyšší kontrolou nakládání s takzvanými kritickými surovinami.

„Stěžejní je pro nás také otázka posílení rozšířené odpovědnosti výrobců, kterou návrh nařízení pro vozidla s ukončenou životností nově přináší. Zejména jde o zajištění spravedlivého rozdělení práv a povinností mezi všechny aktéry a omezení negativních dopadů exportu použitých vozidel, především těch mimo země EU,“ sdělila Krejčí.

Nové nařízení ale musí být podle mluvčí především postaveno na realistických ambicích, včetně termínů plnění nových cílů. „Od samého začátku proto úzce komunikujeme se všemi klíčovými stakeholdery z českého automobilového průmyslu tak, abychom znali jejich pozice a mohli je během projednávání reflektovat. Věříme, že správně nastavená pravidla zajistí funkční systém, který přispěje zejména k udržitelnému nakládání s výrobky v automobilovém průmyslu, a posílí oběhové hospodářství,“ konstatovala mluvčí.

Návrh nařízení je podle ní stále ve fázi legislativního projednávání a jeho finální podoba se ještě může měnit. Krejčí uvedla, že projednávání v Evropském parlamentu stále na začátku a v brzké době by měl být zveřejněn dokument, který obsahuje pozměňovací návrhy.