Správa železnic pokračuje se zátěžovými testy jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS). Jako poslední se uskutečnila zkouška v úseku Adamov – Česká Třebová. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy se její výsledky ještě analyzují. „Z analýz, které doposud máme, došlo v průběhu testu pouze k jednomu případu rozpadu spojení mezi traťovou a mobilní částí ETCS s následkem zastavení vlaku,“ sdělil Ekonomickému deníku Gaveda.
Doplnil, že dále byla v jednom případě zaznamenaná také porucha mobilní části ETCS. Ve třech případech pak došlo ke správné reakci ETCS na vnější podněty. U zkoušky, která se konala v závěru března v úseku Břeclav – Modřice u Brna, byl podle mluvčího Správy železnic výsledek nadmíru uspokojivý. „ETCS zde fungovalo na 100 procent,“ zmínil.
Ke spuštění provozu evropského zabezpečovače na vybraných úsecích I. a II. koridoru by mělo dojít 1. ledna příštího roku, do té doby jsou v plánu ještě tři zátěžové testy. U květnové zkoušky došlo podle Gavendy pouze k časovému posunu, kvůli stavbě dálničního mostu se uskuteční o týden dříve. Testy se tak budou konat 18. až 20. května.
Jak už dříve uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), od 1. srpna by se měli do testovacího provozu zapojit všichni dopravci bez rozdílu velikosti, kteří mají vozidla s ETCS a pojedou po tratích vybavených zabezpečovačem. Podle Kupky má jít o další milník.
Mohlo by vás zajímat
Podle Gavendy Správa železnic o zapojení s dopravci průběžně jedná. „Komunikujeme situaci při různých příležitostech, jsou na to upozorňováni. Primárně však tento požadavek stanoví vnitrostátní bezpečnostní orgán NSA, tedy Drážní úřad, a to na základě analýzy výsledků všech zátěžových testů,“ sdělil mluvčí.
Na Drážním úřadu se také podle něj v tomto týdnu uskutečnilo jednání, kde byli přítomni i zástupci sdružení nákladních a osobních dopravců. Všichni podle Gavendy potvrdili, že pokud již dnes mají vozidlo vybavené ETCS a proškoleného strojvedoucího, kladou za povinnost systém ETCS při jízdě používat.
Technická a provozní témata se podle mluvčího zároveň řeší na různých pracovních skupinách. Pro dopravce je také podle něj připravená série školení, při kterých odborníci vysvětlují základní principy, předpisovou základnu a postupy při provozu ETCS.
Plán zabezpečení české železnice navrhuje postupné zavedení jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na 4800 kilometrů železničních tratí do roku 2030 a na celou železniční síť do roku 2040.
Tereza Čapková