INZERCE

Nákladní vlak v Nizozemsku. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Výsledky místo blábolení. Europoslankyně Delliová vyzývá EU k urychlení přechodu na železniční dopravu 

Odstraňte problémy, aby se mohl zvýšit podíl nákladní dopravy na železnici, zaznívá ve společném prohlášení odvětví. Předsedkyně Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu Karima Delliová zdůraznila, že pokud nebudou ihned provedeny rozsáhlé investice, výrazně se to unii prodraží.

Zástupci železniční nákladní dopravy vyzvali evropské politiky, aby začali jednat, protože ani po třech letech od předchozího společného prohlášení se situace nezlepšila a podíl dopravy na kolejích se nezvětšil. Dokládá to podle nich i poslední zpráva Účetního dvora. Prohlášení zaznělo na tiskové konferenci, kterou Delliová uspořádala společně s výkonným ředitelem CER (Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností) Albertem Mazzolou a generálním tajemníkem Evropské asociace železniční nákladní dopravy Conorem Feighanem. K trojici se navíc online připojil Josef Doppelbauer, výkonný ředitel Agentury Evropské unie pro železnice.

Vedoucí hlasy v železniční nákladní dopravě nyní volají po ambicích ze strany tvůrců evropské politiky v nadcházejících měsících. Investice do tohoto odvětví by podle dokumentu měly pocházet z fondů EU, jako je RePowerEU, Nástroj pro propojení Evropy a Fondy soudržnosti. Prohlášení podepsalo celkem 21 osob zastupujících sdružení a společnosti železniční nákladní dopravy.

Nedostatečný růst totiž zpochybňuje proveditelnost cílů Evropské unie, který konkrétně představuje 50% nárůst železniční nákladní dopravy do roku 2030 a jeho zdvojnásobení do roku 2050. Tak totiž zní evropská strategie udržitelné a inteligentní mobility. Je tedy zřejmé, že je zapotřebí nový přístup, konstatují zástupci železničních nákladních dopravců. Dokument tak vyzývá evropské instituce, aby vytvořily programy podpory železniční nákladní dopravy v měřítku EU, zejména pro zavádění technologií, jako jsou DAC, tedy nástroj umožňující digitální transformaci na plně automatizovaný konkurenceschopný železniční provoz a ERTMS, což představuje jednotný evropský systém řízení železniční dopravy. 

Evropská unie se chystá zahájit revizi řady klíčových právních textů, které budou mít v příštích letech přímý dopad na železniční nákladní dopravu. Foto: ERFA

Feighan ale zkonstatoval, že současná strategie zavádění ERTMS nefunguje, Mazzola zase zdůraznil, že proces vybavování DAC by měl proběhnout v příštích sedmi nebo osmi letech, ale upozornil, že vnitrostátní překážky představují stále významnou brzdu rozvoje železniční nákladní dopravy v Evropě. „Bylo by potřeba spíše delších vlaků než delších tratí,” dodal. A podle Doppelbauera je také nutné provést revizi nařízení TEN-T (transevropská dopravní síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unie, která by měla zlepšit dopravní infrastrukturu – pozn. redakce). 

Vše dohromady pak zaznívá ve zmíněném společném prohlášení, které zdůrazňuje nutnost zavést normy odpovídající potřebám nákladní železniční dopravy, včetně vlaků o délce 740 metrů. Železnice a silnice by měly zůstat vzájemně kompatibilní a jejich velikosti a hmotnosti by měly být regulovány tak, aby se optimalizovala multimodalita, píše se v něm.

„Potřebujeme zároveň obrovské investice do dodávek a distribuce elektřiny,” dodal Doppelbauer. Podle Mazzoly by Evropská rada měla podporovat i větší součinnost mezi železnicí a přístavy.

Z prohlášení dále plyne, že dne 21. června bude Evropskému parlamentu a Radě předložen „Ekologický balíček pro nákladní dopravu“. Ten, kromě jiných politických opatření, bude hrát důležitou roli při řešení několika problémů, které brzdí růst nákladní železniční dopravy, jako je nesourodý přístup k řízení mezinárodní kapacity a zbývající vnitrostátní překážky pro mezinárodní železniční nákladní dopravu.

Strany rovněž žádají o reaktivaci a prodloužení platnosti nařízení o poplatcích za přístup na koleje, které bylo zavedeno během vypuknutí pandemie covidu a jehož platnost skončila v prosinci loňského roku, a to do konce roku 2024. Kromě toho prohlášení obsahovalo závazek, že členské státy EU budou jednat v oblasti poplatků za přístup na koleje. Ideálním plánem v prohlášení je „jejich snížení pro provozovatele nákladní železniční dopravy a zároveň kompenzace ztráty příjmů provozovatelů infrastruktury”.

Podle generálního tajemníka ERFA Conoar Feighana přichází společné prohlášení v důležitý okamžik. Do konce mandátu současné Evropské komise a Evropského parlamentu zbývá něco málo přes rok. „Je nezbytné, aby se nyní vyvinul silný tlak na zajištění toho, že tento legislativní mandát bude mít pozitivní dopad na železniční nákladní dopravu,” uvedl.

(mig)