V neděli jedna ze dvou kabin při cestě z vrcholu spadla. Pád zhruba z třicetimetrové výšky nepřežil průvodčí, který v ní byl sám. Záchranáři třináct cestujících a průvodčího z druhé kabiny evakuovali. Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, na místě jsou i inspektoři Drážní inspekce.
Přednosta lanovky Vladimír Štěpán dnes uvedl, že práce spojené s revizí, které měly začít dnes, se kvůli vyšetřování odkládají. Z události je zdrcený, vysvětlení pro pád kabiny nemá. Zatím není jasné, kdy lanovka bude moci být opět v provozu. Před tragickou nehodou České dráhy počítaly s odstávkou do 13. listopadu, podle přednosty to ale v tomto termínu určitě nebude.
Kontrola defektoskopie
Podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery v neděli našli zbytky prasklého tažného lana a dnes inspekce pokračuje ve vyšetřování. „Předpokládám, že na místě mimořádné události budeme ještě dnes a pak už se tam vracet nebudeme, že už to bude spíše dokazování, papíry, výslechy a tak dále,“ uvedl.
Podle něj vyšetřování inspekci potrvá minimálně půl roku. „Třeba taková kontrola defektoskopie lana trvá několik měsíců. Stejně tak to, že praskne tažné lano, by nemělo způsobit pád kabinky lanové dráhy. Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila,“ dodal.
Každodenní prohlíky
Podle Českých drah, která je majitelem lanové dráhy, má dráha na Ještěd předepsaný systém prohlídek, kontrol a revizí, které jsou pravidelně prováděny a vedou se o nich zápisy a protokoly.
„Denně se provádí vizuální prohlídka zařízení s vyzkoušením bezpečnostních prvků a každé pondělí pravidelná údržba zaměřená na odstranění případných závad, mazání zařízení a další drobné opravy. Každých čtrnáct dní pak projde lanovka větší prohlídkou a jednou měsíčně takzvanou komplexní kontrolou s protokolárními zápisy,“ uvedl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.
Poslední revize proběhla loni
Doplnil, že velké revize se provádějí na lanové dráze dvakrát do roka, vždy na jaře a na podzim mezi letní a zimní sezónou. Lana mají předepsanou defektoskopickou kontrolu, která se provádí u nosného lana každé tři roky a u menších lan, tažného a přítažného, každé dva roky. Poslední defektoskopická kontrola tažného lana proběhla v listopadu 2020. Další defektoskopickou zkoušku znalec doporučil provést do listopadu 2022.
Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí. Je v majetku Českých drah. Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. Bezmála v 90leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný. Co se stalo, zatím není jasné, od pondělí měla být lanovka mimo provoz kvůli pravidelné revizi před zimní sezonou.
(čtk, red)