INZERCE

Žádný zaměstnanec AŽD se v Bělorusku nevyskytuje, tvrdí oproti zprávám z Minsku česká společnost. Ilustrační snímek. Foto: AŽD Praha

Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD skončil v Bělorusku. Vypověděl všechny zakázky. V Minsku tvrdí opak

Český výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha definitivně ukončil všechny byznysové kontrakty na běloruské železnici. Společnost prodala všechny své zásoby a vypověděla nájemní smlouvy, vážící se ke všem tamním zakázkám. V Bělorusku by zároveň neměl být žádný její zaměstnanec. Společnost o tom dnes informovala na  svém Twitteru.

„Vzhledem k šíření informací o působení AŽD v Bělorusku, vydáváme prohlášení: Žádný zaměstnanec AŽD se v Bělorusku nevyskytuje. Prodali jsme všechny zásoby, vypověděli nájemní smlouvy a ve vazbě na konflikt na Ukrajině jsme běloruský trh z vlastního rozhodnutí opustili,“ oznámila společnost.

Iniciativa Společenství běloruských železničářů v minulých dnech uvedla, že ve dvou stanicích v běloruském Homelu byl uveden do provozu zabezpečovací systém od AŽD Praha. Železniční uzel v Homelu údajně využívali Rusové pro převoz své vojenské techniky, kterou používají v konfliktu na Ukrajině.

„Česká společnost AŽD Praha obnovila činnost železniční stanice Homel, po které se pohybovala ruská technika. AŽD Praha dokončila instalaci mikroprocesorového stavědla ve stanicích Homel-Četny a Homel-sever. Informoval o tom telegramový kanál „belzhd_live“. Již dříve jsme informovali, že česká společnost instaluje zařízení pro běloruské železnice. Později AĎ Praha potvrdila, že s běloruskými železnicemi nadále spolupracuje, ale provádí pouze ´nejnutnější práce´.
Podotýkáme, že většina ruské vojenské techniky dorazila právě na stanice železničního uzlu Homel,“ informoval na Twitteru Tým běloruského projektu Hajun, který monitoruje a sleduje činnost ozbrojených sil na okupovaném území (a ve vzdušném prostoru) Běloruska od konce ledna 2022 až do současnosti.

Na sociálních sítích se dokonce začaly objevovat snímky zaměstnanců firmy, jak pracují v Bělorusku. AŽD Praha k tomu v předchozích týdnech napsala, že šlo jen o nejnutnější práce pro zajištění bezpečnosti provozu.

„Česká společnost AŽD pokračuje ve spolupráci s Běloruskými železnicemi? Uvádí se, že společnost AŽD, významný český dodavatel technologických zařízení v oblasti bezpečnosti železniční dopravy, nejenže nepřerušila vztahy se státními podniky Běloruska, ale aktivně pokračuje v dodávkách a instalaci zařízení pro BelŽD. Podle zdrojů se tak navíc děje právě teď. V současné době prý zástupci AŽD, kteří přijeli přímo z České republiky, instalují nové zařízení na jednom z nádraží v Gomelu. Kromě toho zde najdete informaci, že v Bělorusku společnost MPC-service Ltd. úzce spolupracuje se společností AŽD, která se zabývá výstavbou komunikačních sítí, přenosem dat a signalizačních zařízení na BelŽD. Rádi bychom shromáždili více informací o spolupráci AŽD s BelZhD a MPC-service,“ stojí na Telegramovém profilu Společenství železničářů v Bělorusku – „belzhd_live.

Mluvčí AŽD Jiří Dlabaja tvrdí, že jde o identickou zprávu, která se objevila už v srpnu. 

„Žádný zaměstnanec AŽD se v Bělorusku nevyskytuje. Prodali jsme všechny zásoby, vypověděli nájemní smlouvy a ve vazbě na konflikt na Ukrajině jsme běloruský trh z vlastního rozhodnutí s velkými ztrátami opustili,“ řekl Dlabaja serveru Zdopravy.cz.

AŽD Praha patří mezi největší firmy v oboru zabezpečovací techniky na českém trhu. Podílí se například na instalaci zabezpečovacího zařízení ETCS na tuzemské železnici. Společnost od října 2020 do konce září 2021 zvýšila čistý zisk meziročně téměř o dvě procenta na 958,5 milionu korun. Obrat společnosti pak stoupl asi o miliardu na 9,5 miliardy korun. Firma má 24 dceřiných společností, z toho 11 v zahraničí. Čtyři podniky jsou na Slovensku a po jednom v Bulharsku, Srbsku, Bělorusku, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Turecku a Polsku.

(hrb)