Firma Aisin Europe Manufacturing Czech, která vyrábí komponenty do motorů a převodovek, ve svých závodech buduje fotovoltaické elektrárny. Chce kompenzovat energetickou náročnost provozů.

Společnost, která v minulém týdnu v Písku otevřela novou halu za 4,5 miliardy korun na výrobu elektrických motorů pro elektromobily BMW, dokončuje instalaci první elektrárny na střechu jednoho ze závodů. 

Brzy spustíme výrobu elektrárny o kapacitě 0,8 MW. V příštím roce se chystáme nainstalovat na závod dva elektrárnu o výkonu 2,2 MW. Celkově to pokryje zhruba 15 procent dnešní spotřeby,“ uvedl prezident společnosti Zdeněk Rataj.

Energeticky náročný provoz

Ve chvíli, kde rozjede i druhý závod odhadl, že zhruba 10 procent spotřeby energie pokryjí solární elektrárny. Do výstavby fotovoltaických elektráren firma investuje desítky milionů korun.

Na internetových stránkách společnost uvádí, že díky FVE dojde ke snížení emisí skleníkových plynů a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie. Mimo to dojde i k úsporám v oblasti hospodaření s energiemi a snížení nákladů za energie. Projekt je spolufinancovaný prostřednictvím Modernizačního fondu.

Mohlo by vás zajímat

automobil
Firma otevřela v Písku výrobu motorů pro elektromobily značky BMW. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Celý provoz píseckého areálu je energeticky velmi náročný. Funguje v něm slévárna, poháněná plynem, na dodávky uzavírají dlouhodobé kontrakty. Zbytek provozů spotřebovává elektřinu. Firma aktuálně směruje téměř 90 procent produkce do aut značky Toyota, mezi její zákazníky patří i Renault, Nissan nebo Volvo.

Pozvolný pokles

V loňském hospodářském roce, který skončil letos v březnu a začal loni v dubnu, byl obrat píseckého podniku 2,62 miliardy korun, meziročně byl vyšší o 13 procent. Objem výroby narostl o tři procenta. V letošním roce společnost očekává objem výroby a tržby podobné uplynulému roku.  

„Největší riziko pro dnešní dobu je v plánování a načasování investic do přípravy výroby pro elektrická auta. Investice jsou potřeba obrovské, prakticky všechny technologie stavíme nově,“ řekl Rataj.

Naopak se neobává snížení výroby pro spalovací motory. Při plánování do roku 2030 se očekávalo, že nastane postupné omezování výroby. „Ale v tuto chvíli předpokládáme, že pokles většiny klíčových projektů bude minimální nebo alespoň pozvolnější,“ uvedl.

Firma už také například neřeší problémy s dodávkami čipů z minulých let, ale obává se, zda bude na trhu dostatek magnetů, které jsou součástí některých výrobků.