Chybějící konkurence, vynucování instalace aplikace, problematický finanční vztah ke státu, i tak komentují působení společnosti Uber na pražském letišti poslanci hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny. Jako oficiální letištní taxislužba začal Uber na Letišti Václava Havla Praha fungovat loni v září. V tendru vysoutěžil možnost nabírat cestující v lukrativním prostoru u letištních terminálů. 

Na oplátku společnost letišti platí cenu za každého pasažéra, který projde terminálem a teoreticky může využít služeb taxi. Orientačně se jedná o milion cestujících a více za měsíc. Uber nabídl Letišti Praha osm korun za každého pasažéra, což ho bude stát při milionu přepravených cestujících měsíčně osm milionů korun.

Letiště Praha už dříve argumentovalo, že záměrem tendru na oficiální letištní taxislužbu bylo odstranit z procesu objednání a cenotvorby prvek taxametru. „Pak nezbývají jiné možnosti, než poskytování služby prostřednictvím elektronické objednávky a smluvní přepravy. Rádi bychom celý proces objednání jízdy zjednodušili, nicméně musíme respektovat příslušnou zákonnou úpravu, která poskytování služby těmito prostředky upravuje. Drtivá většina cestujících objednává službu pomocí aplikace Uberu,“ sdělila už dříve Ekonomickému deníku  Klára Divíšková. Za službami Uberu si letiště stojí.

Současný systém si ale vysloužil kritiku ze strany některých cestujících. Kritičtí byli i poslanci oslovení Ekonomickým deníkem. „Nerozumím, proč nemohou mít přístup na letiště vozy všech taxislužeb a jejich cena nemůže být omezena městskou vyhláškou. Na letišti mohou být i velké cedule, kde bude v cizích jazycích napsáno, kolik má stát maximálně cesta do centra Prahy,“ uvedl například poslanec, místopředseda výboru pro bezpečnost a člen podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny Martin Exner (STAN).

Mohlo by vás zajímat

Vozidla taxi by se podle něj před letištěm mohla postupně řadit tak, jak přijela, a bylo by na zákazníkovi, ať si vybere, s kým chce jet. „Nemyslím, že by na jiných mezinárodních letištích měla monopol na odvoz cestujících jedna firma. Je jasné, že o takový monopol je rvačka,“ uvedl Exner.

Poslanci a členovi sněmovního podvýboru pro dopravu Markovi Novákovi (ANO) zase vadí princip vymáhání instalace aplikace kvůli odvozu vozem taxi. „Ačkoliv si lze službu objednat například na přepážce, podle zkušeností mnoha uživatelů bývají přepážky uzavřené. Pokud je to skutečně pravda, pak je tento mechanismus ve smyslu, pokud si nenainstalujete naši aplikaci, pak taxi službu nemůžete využít, nastaven vyděračsky, což je špatně,“ uvedl. Dodal, že ačkoliv je často na cestách, nevybavuje si, že by byl kdekoliv na světě nucen si v případě zájmu o využití taxislužby instalovat jakékoliv aplikace.

„Ačkoliv se osobně považuji za fanouška nových technologií, tak si myslím, že pražské letiště je v tomto ohledu ojedinělé. Zatím jsem neměl příležitost osobně vyzkoušet služby společnosti Uber poskytované na Letišti Václava Havla Praha. Přesto jsem ve veřejném prostoru zaznamenal mnoho negativních zkušeností, které nevrhají na naši zemi dobrý dojem.“

Letiště Václava Havla Praha je podle Nováka vstupní branou do země a nemělo by být jedno, jaký prvotní dojem u cestujících zanechá. Doplnil, že zároveň kvalitní dopravní obslužnost, a to včetně taxislužby, patří k důležitým faktorům ovlivňující úroveň a kvalitu poskytovaných služeb.

„Letiště Václava Havla Praha je akciovou společností státu zastoupené ministerstvem financí, a i proto nám nesmí být jedno, jakým způsobem jsou zmiňované služby poskytovány. V brzké době si plánuji služby osobně ověřit a nevylučuji, že v této věci využiji své pravomoci například v podobě interpelace člena vlády,“ konstatoval Novák.

Kolovratník: Systém nutí zákazníka využít jedinou službu

Podle poslance ANO a člena sněmovního podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka se Letiště Václava Havla Praha v rámci výběru oficiální taxislužby sice vydalo správnou cestou, systém má ale nedostatky a mohl by být lepší. Výhrady má například k upřednostňování instalace aplikace kvůli taxi. Podle Kolovratníka existuje řada lidí, kteří například v mobilním telefonu nechtějí mít určitou aplikaci. „Podle mých informací nejsou občas přepážky otevřené, nevím, jak hodně jsou spolehlivé automatické kiosky,“ uvedl k alternativním možnostem objednání odvozu službou Uber.

Problémem je podle něj také nedostatečná konkurence. „Takto nastavený tendr a smluvní vztah Letiště Václava Havla Praha ji prakticky eliminuje a mě jako zákazníka nutí využít jen jednu jedinou službu. To mi vadí.“ A uvedl i další výhradu: „Uber je dlouhodobě agresivní, problematický a nefér ve smyslu odvodu daní a finančního vztahu k státu. Ministerstvo dopravy i magistrát přiznávají, že na něj nedohlédnou a jsou odkázáni na dobrou vůli firmy. Takže Letiště Václava Havla Praha, které je stoprocentní dcerou státu umožní krásný byznys firmě, která zde v České republice odvádí špatně daně? To je postavené na hlavu,“ upozornil Martin Kolovratník.

Přepážka společnosti Uber na pražském letišti, kde je možné objednávat bez aplikace. Foto: Ekonomický deník

Ideální by podle něj bylo, kdyby si Letiště Václava Havla Praha vytvořilo a provozovalo vlastní licencovaný systém. Stanovilo by podmínky pro uchazeče a provozovatele. Stanovilo si počet a kvalitu vozidel, vzdělání a jazykové vybavení řidičů a přesné evidence jízd z letiště.

„Do systému by pustilo každého provozovatele, který podmínky splní. Takto licencované a prověřené taxislužby by za smluvních podmínek měly možný příjezd před terminály, a to za paušál či jednorázové poplatky a mohly by odvádět letišti určité procento z projetého kilometru,“ nastínil Kolovratník. Služby by podle něj byly na vysoké úrovni, ale letiště by nenutilo cestující využít jednu monopolní firmu. „A stát by měl jistotu řádného odvodu daní,“ poznamenal Kolovratník.

Současný systém, kdy je primárně potřeba nainstalovat aplikaci, aby mohl cestující využít službu taxi, není podle poslance a předsedy sněmovního hospodářského výboru Ivana Adamce (ODS) pro řadu lidí příliš komfortní. Cílem by přitom měl být co nejsnazší odjezd z letiště. „I přesto, že žijeme v digitální době, nemusí mít také každý člověk mobilní telefon, který instalaci aplikací umožňuje,“ konstatoval Adamec. Se společností Uber Adamec podle svých slov žádný problém nemá.

Tereza Čapková