Přístřešky na zastávkách v hlavním městě by měly patřit pražskému magistrátu nebo jeho společnostem. O tom nyní rozhodla městská rada. Jde o necelých sedm set zastávek, které postavila a až dosud provozuje společnost JCDecaux výměnou za prodej reklamních ploch právě na tomto mobiliáři. Původní smlouva ovšem vypršela už v polovině minulého roku.

Od té doby Praha postupně zastávky mění, ale jak jdou jízlivé poznámky z opozice, ukončení smlouvy bylo uspěchané a s výměnou za vlastní zastávky je teď magistrát ve skluzu, proto ta současná akce s odkupem.

„Aktuálně jsou evidovány aktivní požadavky pražských městských částí na zhruba 250 nových zastávek na území hlavního města Prahy a předpokládá se dalších až asi 50 zastávek pro potřeby nových investičních akcí,“ píše se v dokumentu magistrátu. Jednání povede městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP), která má výměnu zastávek na starosti.

Kromě toho provozuje asi 600 přístřešků Dopravní podnik, z toho 400 je staršího typu taktéž vhodných k výměně. Možná i proto se v polovině tohoto roku ozvala s nabídkou prodeje mobiliáře sama JCDecaux.

„Jsme rádi, že hlavní město i společnost THMP zareagovaly na náš dopis z července letošního roku a jsme připraveni o naší nabídce jednat. Jak jsme opakovaně uvedli, společnost JCDecaux se ke každému z 3 600 měst, kde celosvětově působí, chová jako k respektovanému partnerovi a vítáme každou možnost, jak pomoci Pražanům i hlavnímu městu Praha. Člen vedení společnosti Jean-Francois Decaux opakovaně označil Prahu za svou srdeční záležitost, proto jsme připraveni nabídnout Praze solidní spolupráci,“ zaslal Ekonomickému deníku vyjádření společnosti její mluvčí Jiří Chvojka.

Mohlo by vás zajímat

„Jednání bude vedeno s cílem odkoupit stávající městský mobiliář od JCDecaux, nikoliv pokračovat v jakékoliv formě spolupráce s možností zachování reklamního využití mobiliáře pro JCDecaux,“ píše se ve schváleném dokumentu.

Smlouvu magistrátu s JCD provázely pochybnosti o její výhodnosti pro metropoli prakticky od samého začátku, tedy od roku 1994. Primátorka za ANO Adriana Krnáčová se rozhodla ji neprodloužit. Následné vedení magistrátu v čele s Pirátem Hřibem si nechalo vypracovat studii, která tvrdila, že z pronájmů zastávek by město mohlo získat víc do svého rozpočtu. Ale také občas v médiích došlo k přestřelce, kdy se mluvilo o soudech a arbitrážích. Teď to vypadá, že se chtějí obě strany dohodnout.

Nynější výměna asi 690 zastávek bude pokračovat podle plánu, hotova by měla být v polovině příštího roku.

Petr Vrabec