Výroba osobních automobilů v České republice v prvních dvou měsících letošního roku stoupla meziročně o 22,3 procenta. Z linek tuzemských výrobců sjelo přes 263 tisíc vozidel. Podíl elektrických vozidel dosahoval sedm procent, automobilky celkem vyrobily 13 286 bateriových BEV a 5250 plug-in hybridních PHEV vozidel. O aktuálních číslech informovalo Sdružení automobilového průmyslu.
Dařilo se všem tuzemským výrobcům. Automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu a únoru ve svých závodech meziročně o 14,1 procenta více osobních automobilů, šlo o 161 733 vozů. Nošovický závod automobilky Hyundai v prvních měsících roku zhotovil 58 800 vozidel, šlo o nárůst o 8,7 procenta oproti stejnému období předešlého roku.
V kolínské Toyotě v prvních dvou měsících zaznamenali nárůst produkce o 120 procent. Ten je dán podle Sdružení automobilového průmyslu především nižší srovnávací základnou z minulého roku, ve kterém automobilka kvůli nedostatku komponentů odstavila výrobu na téměř celý měsíc únor. V absolutním vyjádření bylo v Kolíně v úvodu letošního roku vyrobeno celkem 42 495 osobních automobilů. Téměř 47 procent z nich tvořila vozidla hybridního modelu Yaris HV.
Škoda Auto vyrobila 8605 kusů elektrických vozů, z toho bylo 7015 vozidel bateriových BEV a 1590 vozidel plug-in hybridních. Šlo o podíl 5,3 procenta z celkové produkce značky. Automobilka Hyundai měla z celkového počtu vozidel 6271 kusů s čistě elektrickým pohonem a 3660 kusů mělo plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,9 procenta z celkové produkce.
„Nejen lednové, ale i únorové údaje výroby vozidel překonávají v absolutních číslech ty nejlepší výsledky z doby před krizí. Navzdory výpadkům některých komponent či zprávám o ekonomickém ochlazení tak autoprůmysl i nadále podporuje českou ekonomiku. Vozidlům tuzemských značek se totiž daří jak na domácím, tak na evropském trhu,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. To podle něj potvrzují údaje nejprodávanějších značek v Evropě podle počtu prodaných vozidel, kde se Toyota a Škoda Auto umístily v první trojici.
V Česku se v prvních měsících roku vyrobilo také více autobusů a motorek. U autobusů počet stoupl oproti stejnému období v loňském roce o 45 kusů. Celková hodnota výroby dosáhla počtu 678 autobusů, který představuje oproti předchozímu roku nárůst o 7,1 procenta.
Společnost IVECO CR v závodě ve Vysokém Mýtě zkompletovala na svých linkách 642 autobusů, o 9,9 procenta více než loni. Nárůst zaznamenala v oblasti výroby motocyklů značka JAWA Moto. Z její výrobní linky sjelo celkem 152 motocyklů, v meziročním srovnání tedy o 39,4 procenta více.
Že došlo k oživení výroby v automobilovém průmyslu je vidět také z hospodářských výsledků firem. Jak už Ekonomický deník informoval, v loňském roce se podařilo automobilce Škoda Auto zvýšit tržby o 26,2 procenta na 26,5 miliardy eur. Provozní zisk společnosti vzrostl o 182 procent na 1,77 miliardy eur. Podle předsedy představenstva Klause Zellmera automobilka prodala v roce 2023 přes 866 tisíc vozů, což představuje meziroční nárůst o 18,5 procenta.
Člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast financí Holger Peters doplnil, že se Škoda Auto vrátila do tempa poté, co se v předešlém období potýkala s problémy v dodavatelském řetězci, s rostoucími cenami surovin a také inflací. „V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti,“ poznamenal.
(teč)