Praha se snaží zachránit klíčové dopravní stavby před návratem na samotný začátek. Usiluje o možnost prodloužit kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA) pro dostavbu městského okruhu, Libeňskou spojku a Radlickou radiálu. Snaha metropole o úpravu zákona ale narazila u ministerstva životního prostředí.

Záměr pražských zastupitelů kritizuje v připomínkovém řízení k novele zákona o urychlení strategicky významné infrastruktury ministerstvo životního prostředí. Opět mu vystavilo negativní stanovisko.

„S návrhem zákona jako celkem zásadně nesouhlasíme. Jakékoliv další rozšiřování výjimek z možnosti opakovaného prodlužování platnosti závazného stanoviska EIA, které představuje i tento návrh, považujeme za zcela nesystémové, nežádoucí a v důsledku i škodlivé pro povolovací procesy vedené k záměrům, jichž se toto omezení dotýká,“ uvedl v připomínkách ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík (KDU-ČSL).

Vadí, že je novela obecná

Pražský návrh zákona je spolu s řešením podle Hladíka neakceptovatelný i proto, že se má týkat konkrétních záměrů na území hlavního města Prahy. Je ale naformulovaný obecně. „Prakticky by to dopadalo na mnohonásobně širší okruh záměrů po celé České republice, a to bez jakéhokoliv rozumného důvodu,“ uvedl Hladík.

Upozornil zároveň na to, že ministerstvo životního prostředí spolu s hlavním městem už návrh na zavedení výjimky pro stavby letos na jaře projednalo a odsouhlasilo. Jednal o tom poslanec a primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) či vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí David Surý.

Mohlo by vás zajímat

„Na tomto jednání bylo přislíbeno, že hlavní město Praha upustí od prosazování plošné výjimky pro místní komunikace I. třídy a připraví pozměňovací návrh, který bude obsahovat pouze výjimky pro uvedené stavby,“ zmínil Hladík.

Dvakrát prodloužená EIA

O možnost prodloužení posudku EIA Praha přišla spolu s úpravou zákona z roku 2023. Jeho platnost skončí v říjnu roku 2027. Kladné stanovisko EIA k dostavbě Městského okruhu z roku 2012 již město dvakrát prodloužilo, další prodloužení již podle aktuální legislativy možné není.

Zdeněk Hřib, muž. Foto: Magistrát hlavního města Prahy
Končící náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Foto: Magistrát hlavního města Prahy

Na projednání v současnosti čekají dva návrhy na změnu zákona, oba požadují možnost prodlužování stanoviska EIA. Kromě návrhu novely pražských zastupitelů předložila svůj materiál i skupina poslanců za Piráty v čele s náměstkem pražského primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem, který v pražské funkci končí. Novelu by měla posuzovat vláda.

Nejvýše třikrát

Pirátská novela upravuje zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, stanovisko EIA by podle ní bylo možné prodloužit nejvýše třikrát. Poslanecká sněmovna v minulém volebním období předlohu pražských zastupitelů nestihla projednat. Vláda ji do procesu poslala s neutrálním stanoviskem, ministerstvo životního prostředí doporučovalo nesouhlasný postoj.

Ekonomický deník už dříve informoval o tom, že prvoinstanční rozhodnutí stavebního úřadu o povolení záměrů městského okruhu a Libeňské spojky chtějí zastupitelé získat nejpozději do konce září 2027. Pokud by se to nestihlo, mohlo by dojít k dalšímu zpoždění stavby. Oproti očekávanému dokončení stavby v letech 2030 až 2040 se hovoří o období 2040 až 2050.

Hotovo mělo být v roce 2010

Dostavba vnitřního pražského okruhu má být dlouhá 11 kilometrů a je složena z trojice staveb. První z nich o délce 2,4 kilometru naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka. Povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde bude pokračovat dalším úsekem z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s dálnicí D8. Původní předpoklad realizace městského okruhu a Libeňské spojky byl v roce 2010.

Posouvání projektů v čase navyšuje také jejich náklady. U dokončení pražského vnitřního okruhu jde o nárůst o zhruba 20 miliard na 113 miliard korun bez DPH.