Tlak na zkušební komisaře Státní plavební správy by měla zmírnit novela vyhlášky ministerstva dopravy, která mimo jiné upravuje podmínky pro jejich jmenování. Podle nové úpravy by zkušebního komisaře mohl ve vybraných případech dělat i zaměstnanec plavebního úřadu, který má alespoň pět let pověření vykonávat státní dozor na vodních cestách a provozu na nich a zároveň splní podmínky na vzdělání a věk, Ekonomickému deníku to sdělila mluvčí resortu dopravy Alena Mühl.

„Novela tak umožní jmenovat komisařem širší okruh lidí, přitom zůstane zachovaná potřebná odbornost a zároveň se sníží výrazné zatížení stávajících zkušebních komisařů,“ dodala. Momentálně musí mít komisař Státní plavební správy osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavila. „To je pro Státní plavební správu náročné personálně, a v případě externích komisařů pro změnu finančně,“ konstatovala mluvčí.

V rámci podkladů k návrhu vyhlášky ministerstvo dopravy uvádí, že má změna snížit dosavadní extrémní zatížení stávajících zkušebních komisařů, a to za současného zachování jejich potřebné odbornosti. Novela vyhlášky začne platit 1. ledna příštího roku.

V důvodové zprávě materiálu se píše, že v současné době musí být u každé zkoušky či přezkoušení přítomni tři zkušební komisaři, kteří zároveň musí být i držiteli platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla či průkazu způsobilosti vůdce plavidla.

Mohlo by vás zajímat

„Tento stav je pro plavební úřad z personálního hlediska velmi zatěžující a finančně náročný. Navrhuje se proto změna stávající právní úpravy spočívající v možnosti jmenovat zkušebním komisařem ve vybraných případech rovněž zaměstnance plavebního úřadu, který splňuje dosud stanovené požadavky na věk a vzdělání, a který bude alespoň pět let zaměstnancem plavebního úřadu pověřeným výkonem státního dozoru na vodních cestách a provozu na nich,“ uvádí se v dokumentu.

Ten zmiňuje i to, že aby byla změna v souladu s evropskou směrnicí, bude nutné, aby byl vždy jeden z členů tříčlenné zkušební komise i nadále držitelem příslušného oprávnění Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla.

Novela vyhlášky zároveň upravuje technické parametry plavidla, na němž se provádí ověření praktických dovedností k vedení vybraných plavidel. „V této souvislosti bylo vyhodnoceno, že není nezbytně nutné, aby plavidlo muselo mít výkon alespoň 199 kW, jak stanoví stávající právní úprava,“ uvádí se také v důvodové zprávě.

Zajištění plavidla s tímto výkonem motoru je podle dokumentu ve stávajících podmínkách obtížné a v některých regionech plavidla s takovýmto výkonem nejsou vůbec k dispozici. „Z tohoto důvodu se uvedený technický parametr zkušebního plavidla vypouští. Obdobný přístup byl zvolen též v jiných zemích Evropské unie,“ píše se v důvodové zprávě.