Vývoj dřevo-betonových mostů, vodíková mobilita nebo implementace walkability jako nástroje pro udržitelnou mobilitu v českých městech. To jsou namátkou tři z 36 projektů, které vybrala Technologická agentura (TAČR) v rámci rezortního programu na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy DOPRAVA 2020+. Do soutěže bylo podáno 198 projektů, na kterých spolupracovali kromě finanční sféry také zástupci českých a moravských univerzit. Právě spojení aplikovaného výzkumu a komerčního segmentu je jednou z priorit Ministerstva dopravy.

Podpořené projekty se věnují bezpečnosti železničního a leteckého provozu, technologiím pro dopravní stavby či diagnostiky mostních konstrukcí.

Další projekty se týkají čisté mobility, včetně využití vodíku, ale také například zpracování tzv. velkých dat pro sledování silniční sítě, výzkumu senzorů pro autonomní vozidla či komunikace mezi vozidly. 

Kromě projektů zaměřených na dopravní infrastrukturu či dopravní prostředky se témata týkají také systémového přístupu k dopravě, rozvoji automatizace a digitalizace nebo využití družicových dat.

Z pohledu budoucího vývoje v oblasti autonomní mobility, inteligentních dopravních systémů či obecně chytré a čisté mobility budoucnosti je mezi vybranými projekty k realizaci zhruba čtvrtinové zastoupení projektů s tímto tematickým zaměřením.

Na projektech se kromě státních a komerčních dopravních organizací podílely významné výzkumné instituce a univerzity. Zdroj: TAČR

Problematice použití družicové navigace v souvislosti s autonomními automobily se bude věnovat projekt „Monitoring RTK sítí pomocı́ Galileo HAS pro přesnou a spolehlivou lokalizaci autonomnı́ch vozidel“.

Možné problémy v budoucí koexistenci autonomních a konvenčních vozidel na silnicích bude řešit projekt „Hodnocení automatizovaných vozidel z pohledu dodržování etických a právních principů ve smíšeném provozu“.

Podpořeny jsou také projekty se zacílením na vodíkovou mobilitu, a to nejen na pozemních komunikacích, ale i na železnici. Jde o projekty „Vývoj vodíkové posunovací lokomotivy“ a „ESO – Vozidlo kategorie N1 s pohonem na vodíkové palivové články“.

Alternativním palivům se věnuje řada dalších projektů, například „Výzkum a vývoj pokročilých kompozitní pro alternativní paliva“ či „Výroba pokročilých biopaliv zpracováním Fischer Tropschových vosků“.

Na zařízení nezbytných pro správnou činnost inteligentních dopravních systémů se pak zaměřuje projekt „Prediktivní diagnostika technologických zařízení ITS s využitím přístupů AI“. 

Mohlo by vás zajímat

Čerpání prostředků začne v roce 2023, na jeden projekt může být vyčerpáno až 50 milionů korun.

Jana Bartošová