INZERCE

Náměstek hejtmana Libereckého kraje Jan Sviták. Foto: Liberecký kraj

Výběrová řízení vypisujeme v zimě, menší akce slučujeme do jedné zakázky, popisuje cestu k úsporám náměstek hejtmana Libereckého kraje

Vypsání soutěže na dopravní terminál v Liberci za stovky milionů plánuje Liberecký kraj v prvním pololetí letošního roku. Chystá zároveň rekonstrukce silnic a mostů za 1,1 miliardy korun. Výběrová řízení vypisuje v zimních měsících, kdy je poptávka po stavebních pracích v útlumu, daří se mu tak ušetřit významnou část nákladů, v rozhovoru to uvedl náměstek hejtmana Libereckého kraje Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Liberecký kraj chce v první polovině letošního roku vyhlásit architektonickou soutěž na dopravní terminál, který má být na libereckém vlakovém nádraží a v budoucnu by měl propojit železniční, autobusovou i městskou dopravu. Je už jasné, kolik by měl terminál stát, kdy by se mělo začít stavět a kdy by práce měly skončit?

Jde o společný projekt Libereckého kraje a statutárního města Liberce. Odhad činí stovky milionů, kraj i město hodlají získat dotace z evropských fondů. Prvním krokem k zahájení stavby bude architektonická soutěž, kterou hodlá kraj vypsat v první polovině tohoto roku. Terminál by měl být dokončen v horizontu zhruba deseti let.

Jak rozsáhlý bude? 

Jde o koncepci integrovaného dopravního uzlu, což je směr, kterým se ubírá Evropa. Projekt nazvaný Central Station počítá s využitím budovy libereckého nádraží jako zázemí nejen pro cestující na železnici, ale také pro autobusovou dopravu. Budova, která dnes není plně využita, by se měla stát centrem terminálu. Stanice umožní cestujícím pohodlný přestup z vlaků do autobusů a také na MHD. Na místě současného autobusového nádraží vznikne park.

Do obnovy silnic a mostů plánuje dát letos kraj 1,1 miliardy korun, chystá zhruba 40 akcí. Které z nich považujete za nejvýznamnější?

Každá akce má svůj význam především pro obyvatele dané oblasti a opravené silnice přinesou zlepšení a komfort pro účastníky silničního provozu. Pokud bychom to posuzovali z hlediska finančních nákladů, tak k nejvýznamnějším se řadí druhá etapa rekonstrukce silnice II/292 Benešov u Semil po křižovatku se silnicí I/14 Horní Sytová, popřípadě práce na mostech přes Jizeru v Semilech a přes silnici D10 ve Čtveříně.

Co z akcí se nepodařilo ukončit v loňském roce a přesunulo se do letošního roku?

To, že by se něco nepodařilo dokončit, není přesné – některé stavby jsou plánované na více stavebních sezon, což znamená, že se stavebně dokončí před koncem roku, ale administrativní část dobíhá ještě v roce následujícím.

Zrekonstruovaná silnice Podbozkov – Cimbál. Foto: Liberecký kraj
Budou letos na plánované stavby stačit finance kraje nebo řešíte zapojení i dalších zdrojů?

Financování je již tradičně vícezdrojové. Každoročně zapojujeme prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury a Integrovaného regionálního operačního programu.

Libereckému kraji se má v soutěžích na silniční stavby dařit snižovat náklady u dopravních staveb až o 30 procent, jak se toho dá docílit?

Výběrová řízení vypisujeme v zimních měsících, kdy je poptávka po stavebních pracích v útlumu a firmy mají dostatek kapacit na stavební sezónu. 

U kterých významných staveb se vám takto podařilo náklady snížit?

Například u druhé etapy rekonstrukce silnice II/292 Benešov u Semil po křižovatku se silnicí I/14 Horní Sytová. Cena podle projektu činila 275,7 milionu korun, vysoutěžená cena byla 188,9 milionu korun. Rozdíl tedy činí 86,7 milionu korun a úspora přesahuje 31 procent.

Máte vyčísleno, kolik se podařilo takto ušetřit?

V posledních čtyřech měsících, kdy soutěžíme akce na stavební sezonu 2024, představuje průměrná úspora zhruba 22 procent.

Jakým způsobem kraj „ušetřené“ finance investuje dál?

Uspořené prostředky zůstávají resortu dopravy a jsou z nich financovány další opravy silnic a mostů.

Myslíte si, že je možné ušetřit ještě více?

Poslední dobou zkoušíme některé menší akce slučovat do jedné zakázky, zejména tam, kde je to vhodné z důvodu vzájemné blízkosti. To pak činí zakázky pro stavební firmy zajímavější.

Liberecký kraj má ve správě zhruba 2060 kilometrů silnic druhých a třetích tříd a 646 mostů, řada z nich je v hornatém terénu, co to obnáší? Sledujete, že by bylo potřeba do oprav investovat více nebo častěji?

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná, a proto na ni vyčleňujeme výrazné množství financí. Pro kalendářní rok 2024 máme v rozpočtu na zimní údržbu připraveno 145 milionů korun.

Zrekonstruovaná silnice Liberec – Výpřež. Foto: Liberecký kraj
Masivnější investice do rekonstrukcí silnic a mostů si mohl kraj podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) v posledních letech dovolit i díky vyšším daňovým příjmům, je kraj tedy spokojen se současným nastavením zákona o rozpočtovém určení daní?

Liberecký kraj dlouhodobě ve spolupráci s několika dalšími kraji poukazuje na nutnost úpravy rozpočtového určení daní. Současné nastavení systému rozdělování daní pro kraje je od roku 2004 beze změny a už vůbec neodpovídá dnešnímu rozsahu poskytovaných veřejných služeb v regionu. Úprava je opravdu nutná. Voláme po rozdělení, které bude nastaveno na základě objektivních kritérií a k jehož změně se zavázala vláda ve svém programovém prohlášení.

Liberecký kraj rozšířil začátkem února spojení s Královéhradeckým krajem, co to pro cestující znamená?

Jde o rozšíření dopravního systému Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (IDOL) do oblasti mezi Újezdem pod Troskami, Libuní a Kněžnicí. Dále připravujeme rozsáhlejší přesahy systému IDOL do Královéhradeckého kraje a systému IREDO do Libereckého kraje. Chceme nabídnout cestujícím možnost využívat časové a síťové kupóny i přes hranici kraje.

Kraj se rozhodl také posílit od února noční vlakové spoje, z jakého důvodu?

Liberecký kraj si v uplynulém roce nechal zpracovat studii Vize Libereckého kraje po roce 2050. Při jejím zpracování se uskutečnil průzkum a workshop se studenty. Vyplynulo z nich, že mladé generaci chybí kvalitní železniční spojení celého regionu s Prahou a nabídku nočních spojů považují za omezenou. Proto se kraj rozhodl zkušebně zavést noční vlaky v půl dvanácté a ověřit tak, jaký bude zájem cestujících.

Chystá kraj letos nějaké změny například v blízkosti zimních středisek, v zimě se pravidelně musely uzavírat kvůli nájezdům lyžařů například příjezdové silnice do Bedřichova v Jizerských horách.

Do provozu byl uveden nový informační systém pro návštěvníky Jizerských hor v oblasti Bedřichova a Janova, momentálně žádné další akce nechystáme.

Liberecký kraj v minulosti měnil obsazení dozorčích rad krajských „silničářských“ firem. Které firmy měly problémy a jaká je situace v současnosti?

Předchozí vedení společnosti Silnice LK nejednalo při správě majetku a zabezpečení své podnikatelské činnosti s péčí řádného hospodáře a nepostupovalo v souladu se zájmy Libereckého kraje. Výměna managementu přinesla pozitivní výsledky a dostala hospodaření podniku do černých čísel.  Za velice pozitivní hospodářský výsledek společnosti Silnice LK jsem moc rád. Vypovídá to o kvalitní produktivitě všech pracovníků a jejich nasazení. Chtěl bych tímto poděkovat i vedení společnosti, a to zejména Petru Správkovi, který rekordnímu hospodářskému výsledku výrazně napomohl svým přístupem a efektivním řízením firmy.

Tereza Čapková