INZERCE

Systém pro výběr mýta. Foto: CzechToll

Výběr mýtného na dálnicích a silnicích dál roste, v lednu byl růst pětiprocentní

Mýtný systém společnosti CzechToll zaznamenal v lednu 80 milionů mýtných transakcí, tedy o 2,3 procenta více než v lednu loňského roku. Za užití zpoplatněných komunikací uhradili dopravci v prvním měsíci roku 2022 na mýtném meziročně o 5,2 procenta více.

V absolutním vyjádření vzrostlo meziročně vybrané mýtné o 56 milionů korun na 1,123 miliardy korun. Z toho přibližně 90 procent peněz vybral CzechToll v lednu za užití dálnic, zbylých 10 procent připadá na zpoplatněné silnice I. třídy. Přibližně polovinu z celkově vybraného mýtného uhradili dopravci ze zahraničí.

Ke konci ledna bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 650 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho necelých 165 tisíc vozidel má domácí registrační značky, zbylých 485 tisíc automobilů je registrováno v zahraničí. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům dosáhl 534 tisíc kusů.

Jak dále CzechToll uvedl v tiskové zprávě, od 1. února došlo k několika změnám ve vyhláškou definované síti zpoplatněných komunikací. Změny ve zpoplatnění souvisí se zprovozněním nových úseků dálnic i s plánem zprovozňovaných dálnic pro rok 2022. Nově jsou od 1. února 2022 zpoplatněny následující úseky:

  • D6 Lubenec, obchvat v celkové délce 5,4 km
  • D7 Panenský Týnec, obchvat v celkové délce 6,5 km
  • D11 Hradec Králové-Kukleny – Jaroměř v délce 23,2 km
  • D35 Opatovice – Časy v celkové délce 13,3 km
  • D55 Otrokovice, jihovýchodní obchvat v délce 3,3 km

Části úseků D35 a D48, které ještě nebyly na počátku února zprovozněny, budou moci být s ohledem na text vyhlášky zpoplatněny od data jejich uvedení do předčasného užívání. Naopak bylo zpoplatnění ukončeno na silnicích I/11 a I/33 v okolí Hradce Králové.

V současnosti mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. V příštím roce se však zřejmě rozšíří o dalších přibližně 450 kilometrů. Satelitní technologie nahradila v závěru předloňského roku starý mikrovlnný systém. Ten fungoval od roku 2006. Zároveň se vyměnil provozovatel, rakouský Kapsch vystřídal CzechToll.

Na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy funguje již déle než dva roky satelitní systém výběru mýta. Dopravci během té doby na mýtných poplatcích zaplatili více než 25 miliard korun. Provozovatelem systému je od prosince 2019 společnost CzechToll náležící do skupiny PPF společně se slovenským podnikem SkyToll.

Tomáš Rovný