INZERCE

Středočeský kraj dostává na hlavu nejnižší částku z rozpočtového určení daní oproti jiným krajům. Foto: Integrovaná doprava Středočeského kraje

Zastávky ve Středočeském kraji i Praze budou na znamení

Mávnout nebo stisknout, cestující ve Středočeském kraji čeká od konce června výrazná změna při jízdách autobusem. Krajští radní schválili, že nově budou všechny zastávky na znamení. Kraj informoval, že tak reaguje na moderní trendy v západní Evropě a chce přispět ke zpřehlednění cestování a jeho plynulosti. Stejná změna se bude týkat také pasažérů v hlavním městě.

„Autobus nemusí zbytečně zastavovat na zastávkách s minimální frekvencí, ale může je projet, což má pozitivní vliv na plynulost i ekonomiku dopravy. Vyjma lepší plynulosti opatření přináší úspory pohonných hmot při brzdění a rozjezdu vozidel, v zimních či letních měsících je pak lépe udržitelný tepelný komfort pro cestující. Výjimkou by nebyly ani frekventované či výstupní zastávky, neboť i ony vykazují v okrajových obdobích nulovou poptávku,“ popsal radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). V současnosti funguje v kraji na znamení přes 40 procent zastávek.

Autobusy se budou muset podle kraje ale i nadále řídit jízdními řády, zastávkami by tak měly projíždět v určených časech. Pokud budou chtít cestující od 29. června vystoupit, musí stisknout tlačítko stop a ve chvíli, kdy budou stát na zastávce a budou čekat na svůj spoj, musí mávnout pro jeho zastavení rukou.

„Podle posledních dohod se zástupci hlavního města Prahy bude ke stejnému systému a v ten samý den přistoupeno i na území Prahy. V tuto chvíli je ještě otevřena otázka charakteru sdružených zastávek tramvají s autobusy,“ podotknul Petr Borecký.

To Ekonomickému deníku povrdil také Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která plánuje pražskou městskou hromadnou dopravu. „K 29. 6. 2024 se připravuje sjednocení charakteru všech autobusových a trolejbusových zastávek v Praze i ve Středočeském kraji,“ konstatoval. V Praze se aktuálně jedná o přibližně 2500 zastávek. Podle Drápala z nich funguje na znamení v současnosti 69 procent. „Ještě čekáme na definitivní potvrzení radou hlavního města Prahy,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí organizace Ropid.

Lepší tepelná pohoda při jízdě

Také podle Drápala je cílem nového systému zrychlení cestování, plynulejší jízda i lepší tepelná pohoda ve vozidlech. „V zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě lépe funguje klimatizace,“ dodal.

Výhodou je podle mluvčího také zpřehlednění pravidel pro jednotlivé zastávky, kdy už nebudou muset cestující zjišťovat, zda jsou na znamení nebo nejsou. „Přispěje to také k lepší ekonomice a ekologičnosti provozu, protože právě při rozjezdech vzniká nejvíce emisí i hluku a autobus má také nejvyšší momentální spotřebu paliva,“ uvedl Drápal.

Podle organizace Ropid i Středočeského kraje by neměli mít cestující se zastavováním autobusů problém. Tlačítky je podle Boreckého vybavena většina vozidel a ty, která nejsou, to v dohledné době čeká. „Navíc, ve všech nově dodávaných vozidlech jsou tlačítka velmi dobře dostupná, neměla by tak představovat bariéru pro hůře mobilní cestující nebo rodiče s kočárky,“ uvedl Petr Borecký.

Ve Středočeském kraji už funguje systém zastávek na znamení například v Říčanech, Milovicích, Lysé na Labem, Benešově, Vlašimi a Voticích, Kralupech nad Vltavou, Čáslavi, Kutné Hoře, Slaném a v celém okrese Benešov. Podle Boreckého se to obešlo bez oficiálních stížností. „Nyní o identickou úpravu zažádala sdružení pro celý okres Rakovník, Nymburk, Kutná Hora či pro oblast Dolnobřežanska. V Česku podobné opatření plošně zavedl Ústecký kraj již v roce 2015, taktéž s pozitivními zkušenostmi,“ poznamenal Petr Borecký.

Středočeský kraj chystá v souvislosti se změnou i informační kampaň. Na zastávkách a vozidlech budou vývěsky, ve vozech informační hlášení. Řidiči by také měli být podle kraje informováni, aby byli v prvních týdnech pozornější a ohleduplnější.

Tereza Čapková