Obžalováno je celkem šest fyzických a jedna právnická osoba, mezi nimi i bývalý náměstek generálního ředitele Českých drah a šéf Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ) Antonín Blažek spolu s bývalým členem představenstva a ředitelem pro techniku a rozvoj VÚŽ Petrem Kavánem. Obžalovaní byli soudem prvého stupně uznáni vinnými ze spáchání přečinu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže, jeden z nich zločinu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a při veřejné dražbě. První veřejné zasedání pražského Vrchního soudu začíná zítra v devět hodin.

Prvoinstanční soud uložil tresty odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu, jeden z obžalovaných byl soudem prvého stupně obžaloby zproštěn. Odvoláním proti předchozímu rozsudku se zítra začne zabývat Vrchní soud v Praze. Předsedou odvolacího senátu Vrchního soudu v Praze je JUDr. Miroslav Pavrovský.

„Veřejné zasedání je nařízeno na 7. 10. 2021, 8. 10. 2021, 11. 10. 2021 a 15. 10. 2021. Ve věci je obviněných šest fyzických osob a jedna právnická. Vrchní soud v Praze bude rozhodovat o odvolání proti rozsudku soudu prvního stupně (Městského soudu v Praze) sp. zn. 4 T 2/2019-13065 ze dne 17. 12. 2020. Rozsudek soudu prvého stupně čítá 190 stran,“ uvedla na dotaz Ekonomického deníku Kateřina Kolářová z Vrchního soudu v Praze.

Celá věc souvisí se zakázkami vypsanými v roce 2015 Správou železnic, a to konkrétně na technicko-provozní studii a technické řešení vysokorychlostní tratě a na zakázku týkající se projektu revitalizace trati mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem.

„Po pěti letech od obvinění a zahájení trestního stíhání se Antonínu Blažkovi a Petru Kavánovi klade za vinu, že komunikovali s dalším uchazečem ve veřejné soutěži na zpracování provozně-technické studie vysokorychlostní trati (VRT) a také se zadavateli této studie, což odborná veřejnost považuje za zásadní předpoklad prosazení VRT, a že se dohodli na toliko formální účasti společnosti VÚŽ v zadávacím řízení na studii vysokorychlostních tratí, spočívající v podání „krycí nabídky“, která nemohla uspět. To byla jediná možná cesta k cíli, který oba měli, a to co nejrychlejší prosazení konceptu vysokorychlostních tratí v České republice,“ komentuje kauzu Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy.

Mohlo by vás zajímat

Podle něj jsou oba muži jedni z nejlepších odborníků a obětavých fandů české železnice. Zasloužili se třeba o to, aby po českých kolejích mohla jezdit Pendolina. Tendr na tyto vlaky vypsala vláda v roce 1995, nicméně samotnou zakázku a poté i jejich uvedení do ostrého provozu provázela celá řada komplikací.

Lucie Přinesdomová