Snazší vracení peněz za zrušené zájezdy, maximálně čtvrtina ceny hrazená ve formě zálohy, lepší vymáhání práva na náhradu plné ceny letenky v případě lístků rezervovaných prostřednictvím zprostředkovatele. To jsou některá z opatření, která navrhuje Evropská komise v rámci úprav pravidel pro ochranu zákazníků cestovních kanceláří. Reaguje tak mimo jiné na situace, které na trhu vyvolala jednak pandemie covidu-19, jednak krach jedné z největších cestovních kanceláří na světě. Národní státy navrhují posílit právo cestujících v případě, kdy kvůli nenadálé situaci cestu na poslední chvíli zruší.
Nová pravidla navrhla Evropská komise na konci roku 2023. Jde o aktualizaci několika starších legislativ, které mají reflektovat jednak digitalizaci v cestovním ruchu, jednak zkušenosti posledních let. Na sklonku loňského roku se členské státy shodly na svém postoji k návrhu.
Evropská komise konkrétně navrhuje třeba maximální zálohy hrazené cestujícími za služby maximálně ve výši 25 procent. Výjimkou jsou jen situace, kdy mají organizátoři vysoké náklady v předstihu, způsobené třeba požadavky v jiné části řetězce poskytovatelů služeb. Plnou cenu pak nebudou smět cestovní kanceláře vyžadovat dříve než 28 dní před odjezdem.
Mezi dalšími opatřeními je třeba právo pro organizátory zájezdů získat zpět peníze za zrušené služby od poskytovatelů do sedmi dnů. Díky tomu je mohou nejpozději do dvou týdnů vrátit svým zákazníkům. Cestovky také musí v případech, kdy cestujícím zrušené zájezdy kompenzují poukazy, jasně informovat o tom, že mohou místo toho trvat na vrácení peněz. A v případě, kdy zákazníci poukaz včas nevyužijí, automaticky vrátit peníze.
Mohlo by vás zajímat
Letenky přes zprostředkovatele a kombinace letadla a vlaku
Návrh se zaměřuje také na praxi nákupu letenek přes zprostředkovatele. Dle evropské legislativy mají totiž cestující jasná práva na kompenzaci, třeba v případě zrušení cesty. Problém ale nastává v případech, kdy letenku cestující nekoupil přímo přes aerolinku. V takových případech se zákazníci peněz či náhrady domáhají s obtížemi. Přepracovaná legislativa tak definuje, že aerolinka má kompenzovat cestujícího přes prostředníka, kterému má peníze vyplatit do sedmi dní, v kombinaci s dalšími sedmi dny pro zprostředkující službu by tak měli lidé dostat zpět své peníze do dvou týdnů.
Vůbec poprvé má legislativa stanovit také práva pro ty, kdo při cestě kombinují více cestovních prostředků. „Multimodalita neboli kombinace druhů dopravy může snížit celkové emise z dopravy tím, že cestujícím umožní vybrat si nejúčinnější a nejudržitelnější způsob dopravy,“ uvádí Evropská komise.
Chce proto posílit právo cestujících na informace třeba o tom, kolik času potřebují na přestup, a to i v reálném čase. Pokud mají lístky zakoupené přes jednu smlouvu, budou mít právo na pomoc v případě zmeškání návazných spojů.
Rada EU zastupující národní státy přijala své postoje k těmto změnám v průběhu prosince. Konkrétně ve své pozici zavádí potřebu dopravců, kteří takto spolupracují, aby mezi sebou uzavřeli dohodu o nabízení těchto dopravních služeb. Stejně tak požaduje, aby v případě, kdy služba cestujícího vyzývá k nákupu navazující služby, jako je pronájem auta nebo doprava z letiště, jasně informovala o tom, zda jde o spojenou službu, a tedy zda na ně platí nová pravidla, nebo ne.
Státy také požadují posílení práv cestujících v případě, kdy ruší zájezd kvůli nepředvídatelným okolnostem. V takových případech by měli mít podle nich právo službu zrušit bez poplatku. Zpřesnit chtějí legislativu také v případě krachu cestovní kanceláře: v takovém případě by podle jejich postoje měli být cestující informováni, že peníze dostanou do devíti měsíců od vyhlášení insolvence.
Rušené zájezdy kvůli pandemii i krachu
Právě krach jedné z největších cestovních kanceláří na světě, britské společnosti Thomas Cook, ke kterému došlo na konci září 2019, byl jedním z impulsů pro revizi pravidel. V zahraničí tehdy zůstalo na 600 000 zákazníků, což vyvolalo největší britskou mírovou repatriaci v historii. Klienty české odnože, CK Neckermann, tehdy situace příliš nepoznamenala. Druhým impulsem pak byla vlna zrušených zájezdů v souvislosti s pandemií covidu-19.
Svou pozici k návrhu ještě nepřijal Evropský parlament. Poté, co tak učiní, začnou vyjednávání o finální podobě legislativy.
Vyjasní především pravidla pro náhrady v případech, kdy jsou lety nebo multimodální cesty rezervovány prostřednictvím zprostředkovatele.