INZERCE

První výrobní závod společnosti Northvolt na severu Švédska. Foto: tisková zpráva Northvoltu

Volkswagen údajně odkládá investici do gigafactory ve střední Evropě. Podle Síkely jednání dál pokračují

Britský deník Financial Times dnes ráno přinesl zprávu, kterou převzala většina českých médií. Volkswagen prý odkládá záměr výstavby závodu na výrobu baterií v České republice nebo jiné zemi střední a východní Evropy a zaměří se stavbu továrny ve Spojených státech. Podle českého ministerstva průmyslu a obchodu není nic ztraceno a jednání pokračují.

„O plánu VW na projekt továrny na výrobu baterií ve Spojených státech jsme byli dopředu informováni. Dnes ráno jsem se telefonicky spojil s Martinem Jahnem z vedení Škoda Auto, který mi potvrdil, že rozhodnutí o gigafactory v USA nemá vliv na obdobný projekt v Evropě. Zájem VW o výstavbu gigafactory v Evropě trvá a jednání i příprava projektu pokračují,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela na svém twitterovém účtu.

O tom, Volkswagen bude potřebovat na rozhodnutí o gigafatctory více času, mluvil před týdnem předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer. Důvodem je podle něj případné zohlednění změn v novém balíčku podpůrných opatření v programu Green Deal, který chystá Evropská unie. „Česko má nyní v rámci kandidátských zemí skvělou pozici k získání gigafactory. Je ale nyní potřeba počkat, co přinese takzvaný nový Green Deal. Koncern jej musí zhodnotit i z hlediska dotací a investičních pobídek,“ uvedl Zellmer.

Podle deníku Financial Times se nyní chce Volkswagen soustředit na výstavbu obdobné továrny v Severní Americe, kde by na ni mohl získat pobídky ve výši 10 miliard eur (235 miliard korun). List zároveň píše, že Volkswagen i nadále počítá s výstavbou továren na baterie i v Evropě. Jsou k tomu ale podle koncernu potřeba „správné rámcové podmínky“. Tedy dostatečně štědrá dotační podpora ze strany Evropská unie a členských zemí.

O závod Volkswagenu za 120 miliard korun stojí česká vláda, která tuto investici považuje za klíčovou pro budoucnost českého automobilového průmyslu. Preferovaná lokalita je na místě bývalého vojenského letiště v Líni u Plzně, což naráží na odpor řady místních lidí. Volkswagen se podle původních informací měl do června vyjádřit, zda si pro investici vybere Česko, Polsko, Slovensko nebo Maďarsko.

(redakce ED s využitím servisu ČTK)