INZERCE

Bývalý náčelník Generálního štábu Aleš Opata a exministr obrany Lubomír Metnar při předávce prvních nových terénních vozů pro českou armádu. Foto: Magdalena Dvořáková

Vojáci usedají do prvních nových Toyot Hilux. Vystřídají přestárlé UAZy a Land Rovery

Vojáky už brzo neuvidíte na silnicích v sovětských UAZech nebo jejich nástupcích Land Roverech Defendrech. Armáda dostala první várku nových Toyot Hilux. Prvních 65 aut z celkových 1 200 dnes vojáci převzali ve Štěpánově. „Překvapilo mě, co všechno auto projelo a jaký terén zvládlo. V Jaroměři při brodění jsem myslel, že ho utopíme a s jízdami skončíme. Ale ono to projelo,“ řekl po tvrdých vojskových zkouškách řidič Petr Lux.

Většina vozů z první dodávky poputuje k 43. výsadkovému pluku Chrudim. Do roku 2024, dokdy platí rámcová smlouva na 1 200 kusů, se dostanou bezmála ke všem útvarům české armády.

„Při otázce, jak má vypadat armáda 21. století, se na prvním místě řadě lidí vybaví dobře vyzbrojený a vystrojený voják v moderním a spolehlivém terénním automobilu. Čtyřicet a více let staré UAZy tuto definici nesplňují, na hranu životnosti se dostávají i naše Land Rovery,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar během slavnostního předání v Centru zabezpečení materiálem technických služeb ve Štěpánově.

Radost z akvizice neskrýval ani náčelník Generálního štábu Aleš Opata. Ten pochválil vlastnosti Toyot při vojskových zkouškách.

„Při nich jsme zkusili, co všechno auta vydrží. Osvědčila se velmi dobře,“ prohlásil Opata.

Doufá, že převzetím Hiluxů obměna staré techniky v české armádě neskončí: „Chci, aby pokračovala modernizace naší armády všude, kde je třeba. Musí to být co nejrychleji. Udělám pro to maximum a zůstává to mojí prioritou.“

Na silnicích už se nestydíme

Armáda bude nová podpůrná a zabezpečovací vozidla využívat k přepravě osob a materiálu. Smlouvu na jejich pořízení podepsali náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a Jiří Sadílek, jednatel společnosti Glomex MS, 26. listopadu 2020.

Třítýdenní vojskové zkoušky automobilu probíhaly v červnu a červenci a vojáci nešetřili chválou. „Překvapilo mě, co všechno auto projelo a jaký terén zvládlo. V Jaroměři při brodění jsem myslel, že ho utopíme a s jízdami skončíme. Ale ono to projelo. Na to, že mělo univerzální hladká kola, zvládlo tenhle extrémní terén úplně v pohodě,“ prozradil řidič s více než desetiletou zkušeností četař Petr Lux ze 141. zásobovacího praporu.

Nový – Toyota Hilux – a starý – UAZ – armádní terénní vůz. Foto: Marek Vala

Vozidlo si podle něj i dalších poradí i s bahnem, díky stabilizaci podvozku zvládá jízdu na kluzkých kládách, kamenitých stezkách i blátivých polních cestách. Vojáci oceňují, že drží na silnici, je odhlučněné a perfektní je podle jejich slov i převodovka.

„Během testování jsme ho opravdu nešetřili. A mezi námi, myslím, že s Hiluxem se už armáda nebude na silnicích stydět,“ říká Petr Lux.

Poptávalo se u 12 firem

Víceúčelová osobní terénní vozidla mají sloužit k logistickým a zabezpečovacím úkolům. Nové vozy se mají pohybovat mimo bojiště a sloužit mají k přepravě lidí nebo zásobování. Nová armádní vozidla do hmotnosti tří tun měla být dle požadavků vojáků se stálým pohonem všech čtyř kol, s rámovým podvozkem a pro pět osob.

Nové teréňáky nemají mít žádnou speciální výbavu navíc, pouze držáky zbraní. Nejsou pancéřované.

Karoserie je v tmavě zelené barvě s českými vlajkami, podobně jako tomu bylo u Land Roverů Defenderů a sovětských UAZů. O pohon se stará dieselový čtyřválec 2.4 D‑4D o výkonu 110 kW (150 k).

Metnar: Splácíme dluh

Kvůli dosluhujícímu autoparku vyzvalo ministerstvo obrany loni v létě dvanáct firem, které projevily zájem o dodávky nových teréňáků, respektive o účast ve výběrovém řízení. Ministerstvo od nich následně obdrželo deset nabídek na čtyři typy vozidel.

26. listopadu 2020 pak náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a jednatel společnosti Glomex MS Jiří Sadílek podepsali elektronicky smlouvu na pořízení osobních terénních automobilů Hiluxů.

„Konečně se nám podařilo splatit dlouholetý dluh vůči vojákům. Rámcová smlouva má platnost do roku 2024, ale není na co čekat a hned v příštích dvou letech chceme objednat 800 nových vozidel,“ uvedl k tomu ministr obrany Lubomír Metnar.

Konkrétně bude resort obrany moci prostřednictvím rámcové dohody pořídit celkem až 1200 zabezpečovacích vozidel kategorie VN1-G (pick-up), která budou určena k přepravě pěti osob s materiálem na pozemních komunikacích i v terénu.

Firma Glomex MS podala podle ministerstva obrany ve výběrovém řízení ekonomicky nejvýhodnější nabídku, kdy cena za jedno vozidlo činí 893 tisíc Kč s DPH (včetně servisních služeb na 24 měsíců a souprav dílů pro údržbu a opravy), a splnila všechny požadované technické i zákonné parametry. Ministerstvo obrany vybíralo z 10 nabídek na 4 typy vozidel. Neúspěšní uchazeči nepodali v zákonné lhůtě námitky, proto nic nebránilo podpisu smlouvy se společností Glomex.

Český Glomex MS, který působí ve vícero zemích, loni vyhrál zakázku na dodávku pěti set upravených terénních pick-upů Nissan Navara za 600 milionů korun pro polskou armádu.

V čele Glomex MS působí od roku 2019 někdejší náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Společnost pro českou armádu zajišťuje například servisní služby spojené s letouny Airbus A-319.

Legendární pick-up

Hilux pro armádu bude 8. generací legendárního pick-upu v modelovém provedení 2020. Poprvé se Toyota Hilux představila v roce 1968. Jde o populární vozidlo nejenom ve světových armádách, ale i mezi nejrůznějšími, zejména blízkovýchodními teroristickými organizacemi.

Legendární je i jeho spolehlivost, aktéři populárního televizního pořadu Top Gear se jej pokoušeli zničit demoliční koulí, utopit v moři, zapálit, nechat na střeše věžáku, který se sesunul k zemi a notně poničený Hilux vždy nastartoval.

Hiluxy mají nahradit současná armádní terénní vozidla UAZ 463 (600 kusů) a Land Rover Defender (700 kusů), která byla pořízena v devadesátých letech a mají za sebou takřka třicetiletou službu.

Ministerstvo vypsalo výběrové řízení už v roce 2019, ale koncem roku ho zase zrušilo. Zakázku s novými požadavky na vozidla pak znovu vypsalo loni v červnu.

Toyota Hilux v navrhovaném provedení pro českou armádu. Foto: Ministerstvo obrany ČR

Armáda požadovala původně pouze pětidveřová terénní auta, ale požadavek změnila na čtyřdveřová terénní vozidla s pohonem 4×4 s celkovou hmotností do tři a půl tuny. Tedy na vozy pro řidiče s řidičským oprávněním skupiny B, s pevným nosným rámem a možností přepravy nákladu mimo prostor pro posádku.

Jde o třídu takzvaných velkých „pick-upů“ s nákladním prostorem a s plechovým či plastovým zakrytím nákladního prostoru spadajících do kategorie VN-1G.

Armáda už před čtyřmi roky testovala na výcvikovém polygonu ve Vyškově zhruba dvacet různých vozů – od Škody Kodiaq přes Jeep Wrangler, Mercedes-Benz třídy G, Toyotu Hilux, Dacii Duster až po Volkswagen Amarok nebo čínský vůz BAIC BJ80.

Jan Hrbáček