INZERCE

Šest set kilometrů a tři dny, tak dlouho bude trvat mostecké testování. Foto: Kryštof Turek

Vodíkový autobus teď zkouší v Mostě, inovují i další česká města

Vodík jako pohon budoucnosti a tahoun energetických úspor. Testovací provoz vodíkového autobusu zahájili v Mostu. V Praze a Brně se chystají na testování v prvním čtvrtletí příštího roku. Evropská unie nastartovala projekt JIVE 2, který má umožnit magistrátům velkých měst vyzkoušet si vodíkové autobusy.

„Díky projektu bude městům Mostu a později i Ostravě poskytnut k vyzkoušení na veřejných linkách jedinečný autobus na bezemisní, ekologický vodíkový pohon,“ vysvětluje Aleš Doucek, předseda České vodíkové technologické platformy. Ta testování zajišťuje.

Region, který je historicky zatížený intenzivní těžbou uhlí či chemickým průmyslem, chce být českým lídrem v oblasti vodíkových technologií. Foto: Kryštof Turek

V Mostě bude jezdit autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci se společností Toyota. Zatímco v Praze bude na základě tendru DPP jezdit vodíkový model Škoda H’City od Škoda Group. „Jeho testování potrvá dva roky s možností prodloužení na celkem čtyři roky. Jezdit bude převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť,“ říká mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

Naproti tomu v Brně se k vodíku staví rezervovaně. „Připravujeme pilotní projekt provozu vodíkového autobusu. Větší rozšíření i přes možné dotace na nákup vozidel považujeme za ekonomicky neodůvodnitelné,“ říká k tomu mluvčí Dopravního podniku města Brno Hana Tomaštíková. A dodává, že spíše půjdou cestou nahrazení vybraných autobusových linek parciálními trolejbusy.

„Vodíkovou ekonomiku je potřeba nastartovat co nejrychleji. Pomocí naší podpory v rámci projektu JIVE se daří rozšiřovat autobusy s palivovým článkem na vodík po celé Evropě. A smysluplně tak snižovat cenu celého navazujícího řetězce vodíkových technologií, včetně rozšiřování povědomí o jejich fungování,“ vysvětluje význam projektu JIVE Bart Biebuyck, výkonný ředitel Clean Hydrogen Partnership.

„Most byl pro testování vodíkového autobusu vybrán na základě doporučení Hospodářské a sociální komory Ústeckého kraje. Která nám pomáhá akci ve městě zorganizovat. Most projevil zájem autobus vyzkoušet v reálných podmínkách. A těší mě, že si autobus bude moci vyzkoušet i široká veřejnost,“ doplňuje Doucek. S tím, že vodíkový autobus od Toyoty CaetanoBus v listopadu již testovalo Slovinsko a Chorvatsko. V roce 2023 zamíří i na Slovensko a do Maďarska.

Petr Vrabec