Ministerstvo životního prostředí plánuje v druhé polovině letošního roku vyhlásit výzvy zaměřené jak na modernizaci veřejné dopravy, tak i na kolejová vozidla s elektrickým či vodíkovým pohonem pro regionální osobní železniční dopravu. Finance poputují z Modernizačního fondu z programu TRANSPORT – podprogram TRANSGov. Na jejich znění aktuálně pracuje Státní fond životního prostředí (SFŽP).
„Teď na jaře nám Evropa schválila masivní investice do modernizace veřejné dopravy v Česku z Modernizačního fondu, takže máme 15,1 miliardy korun na modernizaci kolejových vozidel s elektrickým či vodíkovým pohonem pro regionální osobní železniční dopravu. Dalších 7,3 miliardy chceme investovat do nových vozidel pro městskou hromadnou dopravu, včetně bateriových či vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají nahrazujících běžné autobusové linky,“ sdělil Ekonomickému deníku ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
O chystané výzvy mají zájem i dopravci, které Ekonomický deník oslovil. České dráhy mají podle mluvčí Vandy Rajnochové zájem o všechny dotační prostředky, které směřují do pořízení železničních vozidel. „Předpokládáme, že se do programu na podporu bezemisní železniční dopravy zapojíme. Aktuálně řešíme pořízení bateriových vlaků pro Moravskoslezský kraj a v jednání jsou i další regiony,“ konstatovala. Aktuálně podle ní probíhá sumarizace projektů v rámci výzvy a konkrétněji se státní dopravce vyjádří po jejich zveřejnění.
Zájem nevylučuje ani soukromý dopravce, společnost RegioJet. „Pokud objednatelé dopravy, jako jsou kraje nebo ministerstvo, projeví zájem o nákup takových vlaků, jsme připraveni je zakoupit. V současnosti nám však není známo žádné výběrové řízení na dopravce, kde by si objednatelé tato vozidla vyžádali,“ sdělila mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.
Vodíkové Ústí nad Labem
S vodíkovou mobilitou počítá také program Spravedlivá transformace (OP ST), který se zaměřuje na české uhelné regiony. Jedním z projektů, které mají velkou šanci na to získat z programu dotaci je podle vrchního ředitele sekce ekonomiky životního prostředí ministerstva životního prostředí Jana Kříže i nákup vodíkových autobusů v Ústí nad Labem spolu s vybudováním doprovodné infrastruktury. Uvedl to na sympoziu Ekonomického deníku k tématu Vodíkové strategie.
Současné vozy s naftovým pohonem nahradí dvacítka vodíkových autobusů, počítá se s výstavbou čerpací stanice a dojde k rekonstrukci servisního zázemí. Začátek realizace projektu je naplánovaný na 1. července letošního roku a k dokončení projektu by mělo dojít na konci roku 2027. Předpokládaná výše dotace je 847,8 milionu korun.
„Strategický projekt už prošel jednotlivými stupni kontroly a v nejbližší době by mu mělo být vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace a měl by se spustit nákup vodíkových autobusů,“ uvedl Kříž. Žadatel je podle něj v tomto případě dopravní podnik.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) si pro provoz autobusů také zároveň zajistil přísun vodíku. Ten vzniká v tamní Spolchemii jako vedlejší produkt při výrobě hydroxidu sodného a hydroxidu draselného v provozu Membránová elektrolýza. „Část vodíku se využije zpět ve výrobě, nicméně existuje dostatek vodíku, který je škoda nevyužít. Proto se hledal smysluplný projekt, který by ‚volný‘ vodík využíval a zároveň přispěl ke zlepšení životních podmínek občanů města Ústí nad Labem. Využití vodíku v hromadné dopravě se ukázalo jako projekt, který tyto indikátory naplňuje,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.
O projektu zavádění vodíkové mobility v Ústí nad Labem podle ní začal dopravní podnik spolu se zástupci magistrátu a Spolchemie jednat v roce 2019. Jeho realizace je podle mluvčí nezbytným krokem vzhledem k tomu, že se musí dopravní podnik vypořádat s řadou legislativních úkolů na úrovni České republiky i Evropské unie, které vyžadují snížení produkce CO₂ a postupný přechod k bezemisní dopravě.
Prostředky na realizaci programu chce dopravní podnik čerpat z operačního program Spravedlivá transformace až do výše 85 procent. Podle mluvčí Jany Dvořákové má také v plánu know-how získané z pilotního provozu sdílet s dalšími dopravními podniky. „Což usnadní širší implementaci vodíkové mobility s minimálním legislativním zatížením,“ poznamenala.
Hlavní cíle projektu jsou snížení hluku i prašnosti ve městě a zvýšení diverzity technologií. „Diverzita je opravdu potřebná. O tom jsme se přesvědčili před přibližně dvěma roky, kdy cena nafty, elektrické energie a CNG vzrostla mnohdy až o stovky procent,“ zmínila mluvčí.
A vysvětlila také, proč město nepoužije elektrické autobusy. Provoz vozů, které ústecký dopravní podnik testoval před rokem v dopravě v tamním kopcovitém terénu, byl oproti vodíkovému řešení složitější a nákladnější.
Tereza Čapková