Ministerstvo životního prostředí plánuje v druhé polovině letošního roku vyhlásit výzvy zaměřené jak na modernizaci veřejné dopravy, tak i na kolejová vozidla s elektrickým či vodíkovým pohonem pro regionální osobní železniční dopravu. Finance poputují z Modernizačního fondu z programu TRANSPORT – podprogram TRANSGov. Na jejich znění aktuálně pracuje Státní fond životního prostředí (SFŽP).
„Teď na jaře nám Evropa schválila masivní investice do modernizace veřejné dopravy v Česku z Modernizačního fondu, takže máme 15,1 miliardy korun na modernizaci kolejových vozidel s elektrickým či vodíkovým pohonem pro regionální osobní železniční dopravu. Dalších 7,3 miliardy chceme investovat do nových vozidel pro městskou hromadnou dopravu, včetně bateriových či vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají nahrazujících běžné autobusové linky,“ sdělil Ekonomickému deníku ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
O chystané výzvy mají zájem i dopravci, které Ekonomický deník oslovil. České dráhy mají podle mluvčí Vandy Rajnochové zájem o všechny dotační prostředky, které směřují do pořízení železničních vozidel. „Předpokládáme, že se do programu na podporu bezemisní železniční dopravy zapojíme. Aktuálně řešíme pořízení bateriových vlaků pro Moravskoslezský kraj a v jednání jsou i další regiony,“ konstatovala. Aktuálně podle ní probíhá sumarizace projektů v rámci výzvy a konkrétněji se státní dopravce vyjádří po jejich zveřejnění.
Zájem nevylučuje ani soukromý dopravce, společnost RegioJet. „Pokud objednatelé dopravy, jako jsou kraje nebo ministerstvo, projeví zájem o nákup takových vlaků, jsme připraveni je zakoupit. V současnosti nám však není známo žádné výběrové řízení na dopravce, kde by si objednatelé tato vozidla vyžádali,“ sdělila mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.
Mohlo by vás zajímat
Vodíkové Ústí nad Labem
S vodíkovou mobilitou počítá také program Spravedlivá transformace (OP ST), který se zaměřuje na české uhelné regiony. Jedním z projektů, které mají velkou šanci na to získat z programu dotaci je podle vrchního ředitele sekce ekonomiky životního prostředí ministerstva životního prostředí Jana Kříže i nákup vodíkových autobusů v Ústí nad Labem spolu s vybudováním doprovodné infrastruktury. Uvedl to na sympoziu Ekonomického deníku k tématu Vodíkové strategie.
Současné vozy s naftovým pohonem nahradí dvacítka vodíkových autobusů, počítá se s výstavbou čerpací stanice a dojde k rekonstrukci servisního zázemí. Začátek realizace projektu je naplánovaný na 1. července letošního roku a k dokončení projektu by mělo dojít na konci roku 2027. Předpokládaná výše dotace je 847,8 milionu korun.
„Strategický projekt už prošel jednotlivými stupni kontroly a v nejbližší době by mu mělo být vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace a měl by se spustit nákup vodíkových autobusů,“ uvedl Kříž. Žadatel je podle něj v tomto případě dopravní podnik.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) si pro provoz autobusů také zároveň zajistil přísun vodíku. Ten vzniká v tamní Spolchemii jako vedlejší produkt při výrobě hydroxidu sodného a hydroxidu draselného v provozu Membránová elektrolýza. „Část vodíku se využije zpět ve výrobě, nicméně existuje dostatek vodíku, který je škoda nevyužít. Proto se hledal smysluplný projekt, který by ‚volný‘ vodík využíval a zároveň přispěl ke zlepšení životních podmínek občanů města Ústí nad Labem. Využití vodíku v hromadné dopravě se ukázalo jako projekt, který tyto indikátory naplňuje,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.
O projektu zavádění vodíkové mobility v Ústí nad Labem podle ní začal dopravní podnik spolu se zástupci magistrátu a Spolchemie jednat v roce 2019. Jeho realizace je podle mluvčí nezbytným krokem vzhledem k tomu, že se musí dopravní podnik vypořádat s řadou legislativních úkolů na úrovni České republiky i Evropské unie, které vyžadují snížení produkce CO₂ a postupný přechod k bezemisní dopravě.
Prostředky na realizaci programu chce dopravní podnik čerpat z operačního program Spravedlivá transformace až do výše 85 procent. Podle mluvčí Jany Dvořákové má také v plánu know-how získané z pilotního provozu sdílet s dalšími dopravními podniky. „Což usnadní širší implementaci vodíkové mobility s minimálním legislativním zatížením,“ poznamenala.
Hlavní cíle projektu jsou snížení hluku i prašnosti ve městě a zvýšení diverzity technologií. „Diverzita je opravdu potřebná. O tom jsme se přesvědčili před přibližně dvěma roky, kdy cena nafty, elektrické energie a CNG vzrostla mnohdy až o stovky procent,“ zmínila mluvčí.
A vysvětlila také, proč město nepoužije elektrické autobusy. Provoz vozů, které ústecký dopravní podnik testoval před rokem v dopravě v tamním kopcovitém terénu, byl oproti vodíkovému řešení složitější a nákladnější.
Tereza Čapková