Ministerstvo vnitra zorganizovalo od začátku koronavirové krize již 34 letů se zdravotnickými pomůckami z Číny. Jen jeden let se uskutečnil vládním letadlem, jeden operovala společnost Smartwings. Tři lety provedla ukrajinská společnost Ukrajinská společnost Antonov Logistics SALIS se základnou v Lipsku a let jednoho Ruslanu byl objednán u společnosti ruské společnosti Volga-Dněpr. Vnitro za letadla zaplatilo přes 651 milionů korun, dalších 90 platila Obrana za Ruslany objednané přes program NATO SALIS. Plánováno je dalších 24 letů. Všechny přes čínskou Eastern Air Logistic.
Ministerstvo vnitra za letecký most s Čínou dosud zaplatilo 651.746.962 Kč. Tři lety velkých nákladních Ruslanů byly hrazeny ministerstvem obrany, které je objednávalo přes systém severoatlantické aliance SALIS (Strategic Airlift International Solution), který zajišťuje pro členské země Severoatlantické aliance přístup k velkokapacitním leteckým prostředkům.
Resort vnitra, který vede Jan Hamáček (ČSSD), uvádí, že dosud realizoval 34 letů, z toho pouze jeden vládním speciálem Airbus a jeden přes společnost Smartwings. Ministerstvo vnitra také platilo let jednoho nákladního Ruslanu od společnosti Volga-Dněpr(An-124), jeho služby vyšly na 18.853.720 korun. Za letadla China Eastern z 20. a 22. 3. pak ministerstvo vnitra zaplatilo 20,8 milionu korun. „U ostatních letadel nelze stanovit cenu za jednotlivý let. Letadla společnosti vyjma Ruslanů jsou od 24.3. hrazena po jednotlivých týdnech v rámci leteckého mostu. Za něj ministerstvo vnitra uhradilo celkem 612.008.345,- Kč,“ uvedla Hana Malá z tiskového odboru ministerstva. Za letecký most a lety před jeho vznikem tedy vnitro zaplatilo celkem 651.746.962,- Kč.
Vedení ministerstva vnitra podle Hany Malé dosud naplánovalo dalších 24 letů. Poslední plánovaný let je 2. května. Všechny bude zajišťovat čínská letecká společnost Eastern Air Logistic, která provozuje aerolinky China Eastern a China Cargo Airlines.
Mohlo by vás zajímat
Obrana zaplatila 30 milionů za Ruslan
Na přepravě zdravotnického materiálu se podílelo také ministerstvo obrany, které díky členství ČR v NATO SALIS (Strategic Airlift International Solution), mohlo využít program pro přístup členských zemí k velkokapacitním letounům Ruslan. Ukrajinská společnost Antonov Logistics SALIS, která letouny pro tento program zajišťuje, má základnu v německém Lipsku, která byla slavnostně otevřena loni v říjnu. Zajišťuje letovou kapacitu pro 9 členských zemí NATO (Belgie, ČR, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko). Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška je smlouva na strategickou velkokapacitní přepravu uzavřena prostřednictvím NATO. Podle dostupných informací zaplatilo ministerstvo obrany za jeden let Ruslanu 30 milionů korun. Celkem tedy 90 milionů korun.
Podívejte se na video, jak se pilotům s Ruslanem přistávalo v Parbubicích.
https://www.youtube.com/watch?v=YNre2s9aysc&feature=share&fbclid=IwAR0K1E8zocArkaRTqP7n3BubAqkopT7hR6q5Ixqp3UDMNFr3L_FtA5fI3nA
Pokud sečteme všechny dosud zaplacené položky za letouny s ochrannými zdravotnickými pomůckami, dostaneme se k číslovce 741.746.962 Kč. Další stamiliony korun bude stát plánovaných 24 letů do začátku května.
Jiří Reichl