INZERCE

Od roku 2025 nebudou na některých koridorových tratích vpuštěny vlaky bez ETCS. Foto: Ekonomický deník

Vlaky z Prahy do Českých Budějovic budou dálkově řízeny

Správa železnic buduje nové dispečerské stanoviště, do kterého přesune dálkové řízení provozu na trati z Prahy do Českých Budějovic. Spolu s ním zde bude nainstalován i evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS.

ETCS má postupně nahradit asi 20 různých národních systémů zabezpečovačů a umožnit tak vedení vlaků po celém území Evropy. Od roku 2000 se tento systém zkouší na vybraných úsecích německých, rakouských a švýcarských drah, postupně se přidávají další národní tratě.

Co je ETCS

Evropský vlakový zabezpečovací systém bezpečně kontroluje průběh jízdy vlaku ve vztahu k případnému nedodržení návěsti Stůj a dohlíží i na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejich nerespektování nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. 

Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech.

Praha-České Budějovice

Po instalaci ETCS až do Českých Budějovic se pokrytí trati evropským zabezpečovačem rozšíří o dalších 107 kilometrů. 

V současné době probíhá několik staveb, jejichž dokončení je pro realizaci tohoto projektu nutnou podmínkou. Jde například o modernizaci trati v úsecích Soběslav – Votice nebo rekonstrukci výpravní budovy na českobudějovickém hlavním nádraží.

Projekt i realizaci stavby ETCS + DOZ Votice – České Budějovice zajišťuje od května společnost AŽD. Ve veřejné soutěži uspěla s nabídkovou cenou 1 985,8 milionu korun. Stavební práce by měly být hotové do konce roku 2022.

Národní implementační plán počítá s tím, že od 1. ledna 2025 nebudou na vybrané koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí systému ETCS.

Tomáš Rovný