Správa železnic buduje nové dispečerské stanoviště, do kterého přesune dálkové řízení provozu na trati z Prahy do Českých Budějovic. Spolu s ním zde bude nainstalován i evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS.
ETCS má postupně nahradit asi 20 různých národních systémů zabezpečovačů a umožnit tak vedení vlaků po celém území Evropy. Od roku 2000 se tento systém zkouší na vybraných úsecích německých, rakouských a švýcarských drah, postupně se přidávají další národní tratě.
Co je ETCS
Evropský vlakový zabezpečovací systém bezpečně kontroluje průběh jízdy vlaku ve vztahu k případnému nedodržení návěsti Stůj a dohlíží i na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejich nerespektování nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla.
Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech.
Praha-České Budějovice
Po instalaci ETCS až do Českých Budějovic se pokrytí trati evropským zabezpečovačem rozšíří o dalších 107 kilometrů.
V současné době probíhá několik staveb, jejichž dokončení je pro realizaci tohoto projektu nutnou podmínkou. Jde například o modernizaci trati v úsecích Soběslav – Votice nebo rekonstrukci výpravní budovy na českobudějovickém hlavním nádraží.
Projekt i realizaci stavby ETCS + DOZ Votice – České Budějovice zajišťuje od května společnost AŽD. Ve veřejné soutěži uspěla s nabídkovou cenou 1 985,8 milionu korun. Stavební práce by měly být hotové do konce roku 2022.
Národní implementační plán počítá s tím, že od 1. ledna 2025 nebudou na vybrané koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí systému ETCS.
Tomáš Rovný