INZERCE

Tokaido Shinkansen. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Některé vlaky v Japonsku přejdou na automatický provoz. Strojvedoucí budou jen dohlížet

Japonská železniční společnost (JR Central) plánuje do roku 2028 zavést u vlaků Tokaido Shinkansen automatický provoz GoA2. Systém se v současné době testuje, napsala Railway Gazette International.

Vybraná technologie bude řídit provoz vlaku od okamžiku, kdy strojvedoucí stiskne v kabině tlačítko start v místě odjezdu, až do zastavení vlaku v další stanici. Systém bude zajišťovat plynulou regulaci rychlosti až do maximální traťové rychlosti 285 km/h a bude šetřit energii volbou nejefektivnější provozní rychlosti pro dodržení jízdního řádu.

Systém s názvem ATO bude průběžně vypočítávat křivku výkonnosti vlaku a v reálném čase strojvedoucímu sdělovat provozní rychlost do cílové stanice. Pokud se vlak zpozdí kvůli špatnému počasí nebo z jiného důvodu, přepočítá jí a podle potřeby zrychlí vlak, aby zajistil včasný příjezd do další plánované stanice.

Strojvedoucí zůstanou

Společnost JR Central ponechá na palubě vlaků řízených systémem ATO zároveň strojvedoucí, kteří budou řešit mimořádné situace a poskytovat pokyny nebo pomoc v případě, že bude nutné vlak evakuovat. Otevírání a zavírání dveří bude rovněž řídit a monitorovat strojvedoucí, nikoli průvodčí, jak je tomu v současnosti.

Doposud se vlaková doprava na trati Tokaido Shinkansen mezi Tokiem a Šin-Osakou spoléhala na několik generací automatického vlakového zabezpečovače s kabinovou signalizací, v Japonsku známého jako ATC; digitální systém ATC byl zaveden v roce 2006.

(mig)