Železniční doprava je nakloněná cyklistice. Cestovat s kolem nabízí po České republice i směrem do zahraničí čím dál víc spojů. Dopravci vycházejí vstříc české národní vášni. Kolům jsou přizpůsobené mezinárodní expresy, ale i regionální spoje.

České dráhy uvádějí, že přeprava jízdních kol patří mezi nejrozšířenější a také nejvyhledávanější služby státního dopravce. „Kola lze přepravovat prakticky na všech vnitrostátních i mezistátních linkách,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Petr Šťáhlavský.

Cyklistické ráje

Cílové stanice mohou být třeba podél Dunajské nebo Labské cyklostezky nebo podle preferencí oblíbená zahraniční města – Linec, Vídeň, Bratislava či Budapešť. „Díky spolupráci se zahraničními partnery i našimi kraji nabízíme přepravu cyklistů do mnoha prázdninových cyklistických rájů, jako jsou jižní Čechy a jižní Morava nebo Jizerské hory a k dálkovým cyklotrasám podél Labe, Moravy, Ohře ale také třeba Dunaje či ke Greenway Praha – Vídeň nebo Krakov – Vídeň,“ uvedl dříve člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta.

Vlak, kolo, chlapec. Foto: České dráhy
Místa jsou. Ilustrační snímek. Foto: české dráhy

Oblíbené jsou podle něj u Českých drah i speciální turistické vlaky s přepravou jízdních kol jako Cyklohráček, Cyklo Brdy, Cyklo Ohře nebo vlak Český ráj. Jde o vlaky přímo zaměřené na cyklisty.

Máte rezervaci?

U běžných spojů by se cestující měli před cestou přesvědčit, zda se na kola vztahuje u konkrétních spojů případná povinná rezervace. Cenu za přepravu si v zahraničí stanovují podle vzdálenosti a podmínek jednotliví dopravci.

Ujetá vzdálenost určuje cenu také v České republice. Za přepravu jízdního kola nebo koloběžky pasažéři platí do 150 kilometrů 40 korun. Od 151 kilometrů je to 60 korun. Využít je možné také celodenní doklad pro opakované cesty vlakem během dne v ceně 99 korun. Specifické podmínky pak platí v rámci některých nabídek a integrovaných dopravních systémů.

Místa pro kola má i motoráček

České dráhy uvádějí, že „i ten nejmenší motoráček“ má místo nejméně pro dvě až tři jízdní kola. Větší regionální soupravy mají kapacitu až několik desítek jízdních kol. Například třívozové elektrické jednotky RegioPanter mají kapacitu i pro více než 20 jízdních kol.

„V mnoha rychlíkových vozech jsou místa pro čtyři až 12 jízdních kol. Díky zařazení většího počtu vozů ve vlaku nabízí mnoho rychlíků a expresů až několik desítek míst pro jízdní kola,“ informuje státní dopravce.

Mohlo by vás zajímat

Cyklistům jde vstříc například i Arriva. Cyklobusy podle mluvčího skupiny Jana Holuba začínají jezdit na přelomu dubna a května a fungují většinou až do konce září nebo poloviny října. Dodal, že letní sezona začíná spolu se slunečným počasím, které vyláká po zimě cestující k výletům.

Desítky kol ve vlaku

U cyklobusů mohou cestující kola naložit přímo do cyklovozíku za vozem nebo je uchytit do cyklodržáků. „Ve vlacích vozíme kola na všech trasách bez ohledu na období. K jejich přepravě slouží vyznačený prostor u určených nástupních dveří. Na vybrané rychlíky nasazujeme naše cyklovlaky, které převezou až padesátku kol,“ doplnil Holub.

Cyklobus společnosti Arriva. Foto: Arriva
Cyklobus společnosti Arriva. Foto: Arriva

Problém s přepravou kol nemá ani společnost Leo Express. Podle mluvčího Emila Sedlaříka je přepravuje na všech spojích, na komerčních za 49 korun za kus. Na Orlicku záleží na konkrétním tarifu.

Místo vlaků busy

S kolem nemohou naopak počítat cestující na mezinárodních vlakových linkách společnosti RegioJet. Tuto možnost ale dopravce nabízí u autobusů. „Na autobusových linkách je možné přepravovat kola nebo sportovní vybavení podle stanovených podmínek, které k jednotlivým linkám máme ve smluvních přepravních podmínkách,“ uvedla Renata Stanislavová.

Cena za přepravu kola do zahraničí se podle ní pohybuje od 50 korun do 300 korun. Lístky doporučuje koupit předem, kdy je cena nejvýhodnější. Počet přepravovaných kol je také vždy omezený.