INZERCE

Nový most za 543,6 milionu korun bude ve zkušebním provozu od podzimu příštího roku, hotový bude v létě 2025. Foto: Metrostav TBR a.s.

Vlaky budou jezdit přes Orlík po největším železobetonovém oblouku v Česku. Most vyjde na více než půl miliardy korun

Stavbaři koncem prosince dokončili práce na oblouku nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. S rozpětím 156 metrů stavba překonává o šest metrů nedaleký Podolský most, jde o největší železobetonový oblouk v Česku, informovala společnost Metrostav. Investorem stavby za 543,6 milionu korun je Správa železnic, za projektem stojí Sudop Praha. Ve zkušebním provozu by most měl být od podzimu příštího roku, s kompletním ukončením stavebních prací se počítá v létě 2025.

Nový most by měl přispět k rychlejšímu provozu mezi Táborem a Pískem. S tratí se počítá i jako s objízdnou trasou během rekonstrukce koridoru z Českých Budějovic. Stavba s délkou 316 metrů by měla být připravena i na budoucí elektrifikaci.

Původní ocelový most z 19. století, vedle kterého nová stavba vzniká, je v nevyhovujícím stavu. Jezdí po něm pouze osobní vlaky, a to sníženou rychlostí kvůli omezení namáhání konstrukce mostu. Na dílo z devatenáctého století se vztahuje památková ochrana a jeho další využití je v řešení.

Stavební práce na novém mostě začaly v roce 2021. „Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže. Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot a s tím související roztažností materiálů,“ popsal průběh stavby stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav.

Doplnil, že tak složitou letmou betonáž ještě nedělal. „Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Pracovně jí říkáme duše,“ dodal stavbyvedoucí.

Unikátní je ale i původní most, který nová stavba nahradí, jak se uvádí v Památkovém katalogu, na konci 19. století se jednalo o první tuzemský železniční most, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Následně fungoval jako součást Českomoravské transverzální dráhy spojující Plzeň s Brnem.

(teč)