Stavbaři koncem prosince dokončili práce na oblouku nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. S rozpětím 156 metrů stavba překonává o šest metrů nedaleký Podolský most, jde o největší železobetonový oblouk v Česku, informovala společnost Metrostav. Investorem stavby za 543,6 milionu korun je Správa železnic, za projektem stojí Sudop Praha. Ve zkušebním provozu by most měl být od podzimu příštího roku, s kompletním ukončením stavebních prací se počítá v létě 2025.

Nový most by měl přispět k rychlejšímu provozu mezi Táborem a Pískem. S tratí se počítá i jako s objízdnou trasou během rekonstrukce koridoru z Českých Budějovic. Stavba s délkou 316 metrů by měla být připravena i na budoucí elektrifikaci.

Původní ocelový most z 19. století, vedle kterého nová stavba vzniká, je v nevyhovujícím stavu. Jezdí po něm pouze osobní vlaky, a to sníženou rychlostí kvůli omezení namáhání konstrukce mostu. Na dílo z devatenáctého století se vztahuje památková ochrana a jeho další využití je v řešení.

Stavební práce na novém mostě začaly v roce 2021. „Postupovali jsme po zhruba šestimetrových záběrech souběžně z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Oblouk jsme museli velmi důkladně armovat, spotřebovali jsme přes 500 tun ocelové výztuže. Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot a s tím související roztažností materiálů,“ popsal průběh stavby stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav.

Mohlo by vás zajímat

Doplnil, že tak složitou letmou betonáž ještě nedělal. „Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Pracovně jí říkáme duše,“ dodal stavbyvedoucí.

Unikátní je ale i původní most, který nová stavba nahradí, jak se uvádí v Památkovém katalogu, na konci 19. století se jednalo o první tuzemský železniční most, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Následně fungoval jako součást Českomoravské transverzální dráhy spojující Plzeň s Brnem.

(teč)