INZERCE

Policie ČR zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Foto: Drážní inspekce

Vlaková nehoda urychlí zavedení ETCS v Pardubicích, ale i jinde

Ministerstvo dopravy a Správa železnic chtějí ve stanici Pardubice hlavní nádraží urychlit spuštění jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS). Místo v lednu příštího roku by měl systém začít fungovat už koncem letošního září. Jde o reakci na železniční neštěstí, které se zde stalo v minulém týdnu. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) bude chtít stát uspíšit zavádění ETCS na co nejvíce úseků vybraných tratí.

Za železniční nehodou v Pardubicích měla stát nepozornost strojvedoucího, který projel návěstidlo takzvaně na červenou. Své chyby si všiml, ale bylo už pozdě. V roce 2022 se takových projetí stalo podle ministra dopravy 176. Bezpečnost na tuzemských tratích v současnosti zajišťuje národní železniční zabezpečovací systém a spoléhá se na pozornost a bdělost strojvedoucích. „Celý systém bezpečnosti na železnici je postaven na tom, že na červenou se nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Do rychlosti sto kilometrů za hodinu se musí strojvedoucí řídit zabezpečením podle návěstidel. Při vyšší rychlosti, než je sto kilometrů za hodinu, se pak přidává zabezpečení díky návěstnímu opakovači, v rámci systému pak dochází mezi vlakem a opakovačem k přenosu kódu. Opakovač je ale pasivní a vlak sám například v případě přejetí návěstidla nezastaví, pokud se strojvedoucí systému pravidelně hlásí.

Podle ministra Kupky navíc vykazuje celou řadu problémů. Například na výhybkách dochází k přerušení kódu mezi opakovačem a vlakem, to samé se děje i při setrvání vlaku ve stanici. Jedinou náhradou, která podle ministra zajistí na české železnici větší bezpečnost, je jednotný celoevropský zabezpečovací systém. ETCS zvládá kontrolovat traťovou rychlost a vlak, který by projel návěstidlo, umí automaticky zastavit. Systém také rychlost projíždějícího vlaku průběžně vyhodnocuje. To funguje jak nízkých, tak i vysokých rychlostech.

Ministr Kupka oznámil, že stále platí datum spuštění ETCS od 1. ledna 2025. Do traťové části stát dosud investoval přes šest miliard korun a dopravci získali dotaci ve výši přes 5,6 miliardy korun. Další dvě miliardy se aktuálně rozdělují. Kupka také uvedl, že se v nastaveném plánu přechodu na ETCS nic měnit nebude. Situace je podle něj jasná, současný systém má omezené funkce a vedle toho stojí moderní systém, který bude fungovat napříč Evropskou unií.

V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí a je jím vybaveno 750 vozidel. Na řadě tratí, zejména těch regionálních, bude i od ledna nadále fungovat národní zabezpečovací systém. Jak ministr Kupka také zmínil, dopravci měli podle něj dostatek času se na přechod k ETCS připravit. Doplnil, že stát pro to udělal, co mohl.

Nehoda v Pardubicích

Ke srážce vlaků ve stanici Pardubice hlavní nádraží došlo ve středu 5. června krátce před jedenáctou hodinou večer. Po srážce mezinárodního expresu RegioJetu s nákladním vlakem společnosti ČD Cargo zůstali čtyři mrtví a 27 zraněných lidí. Železniční uzel v Pardubicích, kde se nehoda stala, a který prošel modernizací, se stále podle ministerstva dopravy nachází ve fázi stavebních prací, vlaky musí jezdit rychlostí do 100 kilometrů za hodinu a řídit se návěstidly.

Historicky byl před modernizací uzel vybavený ETCS, systém ale zatím nefunguje. Ve stanici ale zároveň nefunguje ani národní zabezpečovač. Podobně problematický může být v současnosti také například i úsek tratě mezi pražským Smíchovem a Radotínem a trať do Berouna.

Při čelní srážce zemřeli čtyři lidé, dalších 27 je zraněno. Foto: Drážní inspekce

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda přiblížil podrobnosti vlakové nehody z minulého týdne a to, proč nezafungovala další bezpečnostní opatření. Vzdálenost osobního vlaku od projetého návěstidla k nákladnímu vlaku byla příliš krátká. Dispečeři sice podle Svobody využili například generální stop, jenže už probíhal náraz a nárazem zařízení, které tento úkol mělo splnit, zdegradovalo.

Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera k aktuálnímu vyšetřování nehody uvedl, že se inspektoři zaměřili také na technický stav vozidel. Došlo k ohledání vozů, a to zejména toho nejvíce poškozeného. Ve spolupráci s Drážním úřadem se řešilo, zda nedošlo k zanedbání údržby, anebo zda může jít u poškození vozu o systémový problém. „Šetření zatím probíhá. Nasbírali jsme spoustu materiálů, některé části vozu jsme si nechali vyříznout a půjdou na odbornou expertizu,“ uvedl Kučera.

Prověřování se týká lehátkového vozu typu Bcmz od Rakouských spolkových drah (ÖBB). RegioJet jich provozuje celkem 13 a devět jich mají také České dráhy. Drážní úřad má v plánu v pátek provést u RegioJetu státní dozor, během kterého zkontroluje zbylých 12 spacích vozů. Stejnou kontrolu úřad udělá v úterý 18. června také u Českých drah.

Společnost RegioJet už všechny zmíněné vozy stáhla od minulé soboty z provozu a České dráhy oznámily, že je prověří, jak Ekonomický deník informoval.

Tereza Čapková