K vykolejení nákladního vlaku vlaku v Gotthardském tunelu ve Švýcarsku v roce 2023 mohly podle vyšetřování přispět brzdy. Jaké? Takzvané tiché brzdy.
Švýcarské spolkové dráhy kritizují typ brzd, které se používají u nákladních vlaků, a požadují jejich lepší údržbu. „V opačném případě se SBB domnívají, že používání nákladních vozů s brzdovými špalíky LL ve Švýcarsku a v Evropě musí být omezeno nebo dokonce zakázáno,“ oznámily SBB.
Snižování hlučnosti
Ke snižování hlučnosti došlo v evropském železničním provozu na základě rozhodnutí Evropské dopravní agentury ERA. Agentura nařídila omezování až zákaz používání železničních vozů s brzdovými špalíky
z šedé litiny a jejich náhradu za nekovové brzdové špalíky nebo kotoučové brzdy – jde o takzvané tiché vozy.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) se odvolávají na závěrečnou zprávu o vykolejení nákladního vlaku v Gotthardském tunelu v roce 2023, kterou vypracovala Švýcarská komise pro vyšetřování bezpečnosti dopravy (Sust).
Sust uvádí jako příčinu nehody prasknutí disku kola v důsledku únavových trhlin způsobených tepelným přetížením. Mimo jiné doporučuje kratší intervaly údržby, lepší zkušební metody, ale i studii vlivu kompozitních brzdových špalíků, mezi které patří typ LL, na tepelné zatížení kol.
Mohlo by vás zajímat

Šeptající vlaky
Brzdové špalíky LL jsou používány i v České republice, a to Českými drahami i ČD Cargo.
Tiché brzdy jsou také běžně používány na německé železnici. „Většina z přibližně 60 000 nákladních vozů společnosti DB Cargo je vybavena brzdovými špalíky LL,“ uvedl mluvčí Deutsche Bahn.
Tento typ brzd bývá také jmenován jako šeptající brzda, LL znamená „Low Friction – Low Noise“ (nízké tření – nízká hlučnost).
Zkoumáním bylo zjištěno, že brzdové špalíky LL vykazují zpožděné brzdné chování při nižších rychlostech nebo při nízké teplotě špalků a za vlhkých povětrnostních podmínek. Strojvedoucí nákladního vlaku proto musí přísně dodržovat rychlostní limit 100 km/hod. Varování zaznělo i pro vlaky se smíšenými typy brzdových zdrží.
Podle mluvčího DB se v celé Evropě neustále upravují pravidla provozu a údržby dvojkolí, „aby se snížilo mechanické a tepelné zatížení dvojkolí a minimalizovalo riziko jejich poškození“.
Švýcarská železnice podle vlastních informací neprovozuje žádné nákladní vozy s brzdovými špalíky LL.