K vykolejení nákladního vlaku vlaku v Gotthardském tunelu ve Švýcarsku v roce 2023 mohly podle vyšetřování přispět brzdy. Jaké? Takzvané tiché brzdy.

Švýcarské spolkové dráhy kritizují typ brzd, které se používají u nákladních vlaků, a požadují jejich lepší údržbu. „V opačném případě se SBB domnívají, že používání nákladních vozů s brzdovými špalíky LL ve Švýcarsku a v Evropě musí být omezeno nebo dokonce zakázáno,“ oznámily SBB.

Snižování hlučnosti

Ke snižování hlučnosti došlo v evropském železničním provozu na základě rozhodnutí Evropské dopravní agentury ERA. Agentura nařídila omezování až zákaz používání železničních vozů s brzdovými špalíky
z šedé litiny a jejich náhradu za nekovové brzdové špalíky nebo kotoučové brzdy – jde o takzvané tiché vozy.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) se odvolávají na závěrečnou zprávu o vykolejení nákladního vlaku v Gotthardském tunelu v roce 2023, kterou vypracovala Švýcarská komise pro vyšetřování bezpečnosti dopravy (Sust).

Sust uvádí jako příčinu nehody prasknutí disku kola v důsledku únavových trhlin způsobených tepelným přetížením. Mimo jiné doporučuje kratší intervaly údržby, lepší zkušební metody, ale i studii vlivu kompozitních brzdových špalíků, mezi které patří typ LL, na tepelné zatížení kol.

Mohlo by vás zajímat

brzdy vlak
Zkoumáním bylo zjištěno, že brzdové špalíky LL vykazují zpožděné brzdné chování při nižších rychlostech nebo při nízké teplotě špalků a za vlhkých povětrnostních podmínek. Foto: ČD Cargo

Šeptající vlaky

Brzdové špalíky LL jsou používány i v České republice, a to Českými drahami i ČD Cargo.

Tiché brzdy jsou také běžně používány na německé železnici. „Většina z přibližně 60 000 nákladních vozů společnosti DB Cargo je vybavena brzdovými špalíky LL,“ uvedl mluvčí Deutsche Bahn.

Tento typ brzd bývá také jmenován jako šeptající brzda, LL znamená „Low Friction – Low Noise“ (nízké tření – nízká hlučnost).

Zkoumáním bylo zjištěno, že brzdové špalíky LL vykazují zpožděné brzdné chování při nižších rychlostech nebo při nízké teplotě špalků a za vlhkých povětrnostních podmínek. Strojvedoucí nákladního vlaku proto musí přísně dodržovat rychlostní limit 100 km/hod. Varování zaznělo i pro vlaky se smíšenými typy brzdových zdrží.

Podle mluvčího DB se v celé Evropě neustále upravují pravidla provozu a údržby dvojkolí, „aby se snížilo mechanické a tepelné zatížení dvojkolí a minimalizovalo riziko jejich poškození“.

Švýcarská železnice podle vlastních informací neprovozuje žádné nákladní vozy s brzdovými špalíky LL.