INZERCE

Vlaky na vodíkový pohon umožní dekarbonizovat železniční tratě, zejména ty ze sekundární sítě, které nejsou elektrifikovány. Foto: Talgo

Vlak na obnovitelný vodíkový pohon. Repsol a Talgo chtějí palivo získávat z odpadu

Organický odpad k výrobě bioplynu, bioplyn jako zdroj pro výrobu vodíku a vodík jako palivo pro vlaky. Repsol a Talgo oznámily dohodu o podpoře vývoje vlaku poháněného obnovitelným vodíkem, který má podpořit bezemisní železniční dopravu na Pyrenejském poloostrově. Talgo se postará o návrh, výrobu a uvedení nových vlaků s vlastním pohonem do provozu na krátké a střední vzdálenosti, zatímco Repsol nabídne infrastrukturu pro výrobu obnovitelného vodíku a logistické prostředky pro zásobování železniční sítě.

Vlak Vittal One na vodíkový pohon využívá elektrické motory, které získávají energii díky vodíkovým článkům. Ty přeměňují toto palivo na elektrický proud. Tento typ vlaku může jezdit na neelektrifikovaných tratích a bez nutnosti instalace trolejového vedení nebo provádění jakéhokoli jiného typu úprav. Výhodu představuje zejména pro regiony připojené k vedlejším železničním tratím, které dosud nebyly elektrifikovány. 

Vodík jako strategický pilíř 

Společnost Repsol je předním výrobcem a spotřebitelem vodíku na Pyrenejském poloostrově a provozuje největší závod na vodík v Evropě. Společnost používá tento plyn jako surovinu ve svých průmyslových centrech, která se již vyvíjejí a stávají se multi-energetickými uzly, kde je obnovitelný vodík strategickým pilířem pro dosažení nulových čistých emisí do roku 2050. 

Loni v listopadu společnost oznámila, že chce hrát vedoucí úlohu v oblasti obnovitelného vodíku a na tamním trhu být prvním hráčem. Do roku 2025 plánuje mít instalovaný výkon 400 MW, do roku 2030 má přesáhnout 1,2 GW.

Talgo se postará o návrh, výrobu a uvedení nových vlaků s vlastním pohonem do provozu na krátké a střední vzdálenosti, Repsol nabídne infrastrukturu pro výrobu obnovitelného vodíku a logistické prostředky pro zásobování železniční sítě. Foto: Talgo

Talgo již vyvíjí projekt výroby vlaků na vodíkový pohon v rámci iniciativy Basque Hydrogen Corridor, kterou zahájily Petronor a Repsol letos v únoru. Firma použije svou logistickou infrastrukturu k dodávce obnovitelného vodíku do železniční sítě.

Testování v provozu

Vlaky na vodíkový pohon umožní dekarbonizovat železniční tratě, zejména ty ze sekundární sítě, které nejsou elektrifikovány. Vlak Vittal One poháněný vodíkovými palivovými články, představuje modulární řešení. Zároveň půjde o první duální vodíkový elektrický vlak.

V listopadu příštího roku společnost plánuje uvést na trať první vlak, díky kterému bude možné celou koncepci demonstrovat a také ověřit v podmínkách blížících se běžnému komerčnímu provozu.

Vodík z bioplynu

Repsol zamýšlí použít organický odpad k výrobě bioplynu ve svých průmyslových centrech, která se budou používat na výrobu obnovitelného vodíku. Společnost oznámila instalaci dvou elektrolyzérů s výkonem 100 MW v Cartageně a Petronoru, které budou její komplexy zásobovat obnovitelným vodíkem. 

Díky podpoře celého řetězce výroby vodíků, investicím a spolupráci veřejného a soukromého patří Španělsko k předním výrobcům obnovitelného vodíku v jižní Evropě.

Tomáš Rovný