INZERCE

Na délce zpoždění vlaku závisí i výše odškodnění, na které má cestující nárok. Foto: Pixabay

Vlak má zpoždění nebo vám dopravce poškodil zavazadlo? Zjistěte, kdy máte nárok na odškodnění na železnici

Celou řadu povinností má dopravce již při prodeji jízdenek. Předně je povinen cestující informovat o všeobecných podmínkách, jízdních řádech či možnostech nejrychlejší cesty a nejlevnějšího jízdného. Doplnit by měl také informace o přepravě jízdních kol i o přístupu a dostupnosti zařízení pro osoby se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí. 

Informovat má také o dostupnosti služeb ve vlaku či o místech k sezení v jednotlivých třídách vlaku. Zapomenout nesmí ani postupy při reklamaci ztracených zavazadel a podávání stížností.

Odškodnění získáte do měsíce

„Dojde-li ke zpoždění vlaku při příjezdu nebo odjezdu, je dopravce povinen vás průběžně informovat o aktuální situaci a předpokládaném čase odjezdu a příjezdu. Pokud lze očekávat, že zpoždění příjezdu do cílového místa bude delší než šedesát minut, máte možnost výběru mezi zrušením cesty s vrácením jízdného za její neuskutečněnou část nebo pokračováním cesty,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Na délce zpoždění vlaku závisí i výše odškodnění, na které má cestující nárok. Pokud zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí činí 60 až 119 minut, může požadovat odškodnění ve výši 25 procent ceny jízdenky. U zpoždění přesahujícího 120 minut činí výše kompenzace 50 procent ceny jízdenky. 

Ani v jednom případě však cestující neztrácí nárok na přepravu. Odškodnění mu musí dopravce vyplatit do jednoho měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb. Na žádost jej musí poskytnout v penězích.

Občerstvení a ubytování

„Dopravce nemá povinnost poskytnout odškodnění, pokud by jeho výše nedosahovala alespoň čtyř eur. Dále nemáte na odškodnění nárok, pokud jste byli o zpoždění informováni již před zakoupením jízdenky nebo pokud je zpoždění vzhledem k pokračování jiným spojem kratší než šedesát minut,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Je-li zpoždění při příjezdu nebo odjezdu delší než šedesát minut, měl by dopravce nabídnout i bezplatné občerstvení úměrné čekací době, pokud je k dispozici. Cestující má nárok také na hotelové nebo jiné ubytování a přepravu mezi železniční stanicí a místem ubytování, pokud je nutný pobyt na jednu nebo více nocí, je-li to v daném místě možné. 

Pokud vlak uvízl na trati, může lze požadovat přepravu z vlaku do náhradní výchozí stanice nebo do cílové stanice, opět pokud je to možné.

V případě, že dojde ke ztrátě, poškození či zničení zavazadla, existuje nárok na náhradu škody až do výše 1200 eur za jedno odbavené zavazadlo. Je však třeba doložit dožit cenu přepravovaných věcí. Pokud cestující cenu přepravovaných věcí nezná, je možná výše náhrady až do 300 eur.

Když dojde k nehodě

Při nehodě vlaku odpovídá dopravce za újmu na životě či zdraví cestujících. „Při zranění máte nárok na náhradu újmy, která zahrnuje nutné výdaje, zejména na ošetření a léčebnou péči či za přepravu, a dále újmy, kterou jste utrpěli v důsledku úplné nebo částečné pracovní neschopnosti. Záloha na pokrytí bezprostředních výdajů musí být vyplacena do patnácti dnů od nehody,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová.

Pravidla pro cestování na železnici upravuje evropské nařízení o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. Cestující mohou tato práva uplatnit při všech cestách vlakem v rámci Evropské unie. Právě toto nařízení ale čeká v následujících letech řada změn, jelikož v lednu letošního roku přijala Rada Evropské unie jeho revizi.

Tomáš Rovný