Povinnost pravidelných technických kontrol pro automobily registrované na Ukrajině, omezení maximální hmotnosti kamionů nebo například zrušení povinnosti dětských autosedaček v poptávkové dopravě, návrh novely zákona o silniční dopravě se při druhém čtení v Poslanecké sněmovně rozrostl o další pozměňovací návrhy. Takzvaná „devítinovela“ už byla poměrně rozsáhlá ještě před včerejším projednáváním, při něm ale nasbírala další podněty poslanců.

Vládní novela má řešit mimo jiné vznik Inspekce silniční dopravy, která částečně převezme pravomoci policie. Zaměřit se má na přetížené kamiony. Kromě nových pravomocí ale získají podle ministerstva dopravy silniční kontroloři i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích.

„Inspirujeme se příklady v zahraničí, kdy nám jde především o to, aby současní technici mohli provádět kontroly zejména nákladních vozidel bez přítomnosti dvoučlenné policejní hlídky,“ uvedl k bodu v rámci projednávání ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Novela zákona o silniční dopravě má zároveň díky jednomu z pozměňovacích návrhů stanovit pravidla pro autonomní mobilitu. „Na základě evropské legislativy, ale zejména na základě legislativy okolních států, chceme nabídnout českým automobilkám a českým výrobcům shodné podmínky, aby mohli technologie, které vyvinou, také prodávat a aby je řidiči mohli využívat,“ zmínil Kupka.

Mohlo by vás zajímat

Jak už ministerstvo dopravy informovalo ohledně autonomní mobility dříve, technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z asistentů řízení, jako jsou například adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů.

„Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení,“ uvedl úřad.

Po dobu řízení automatizovaného vozidla samotným systémem se podle návrhu tak na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích. Řízení vozu by následně člověk za volantem přebíral na základě výzvy systému. Mezi povinnosti řidiče by patřilo poskytnout ohledně jízdy potřebné údaje policii. Platí také zákaz pití alkoholu za volantem.

Návrh kritizovala při projednávání v Poslanecké sněmovně poslankyně Zuzana Ožanová (ANO). Měl se podle ní předkládat jako samostatná předloha a vyžaduje podle ní delší diskuzi. Poznamenala také, že měl by být provázán se zákonem o povinném pojištění. Upozornila, že jde o lidské životy.

Kupka na výhrady Ožanové zareagoval, že se v návrhu ohledně odpovědnosti vychází ze zákonů, které přijal německý Bundestag. Možné selhání autonomního systému přirovnal ministr k poruše technického zařízení a například výpadku brzdného systému, ke kterému může dojít i v současnosti. „To je podobný případ a samozřejmě z toho pak nelze vyvozovat pochybení a trestní odpovědnost,“ zmínil. Ministr argumentoval i tím, že pokud hrozí kolize, začne automatizovaný systém provádět nouzový manévr.

Poptávková doprava a pravidla pro taxi

Novela má také umožnit vznik poptávkové dopravy. „Tady vycházíme zejména z těch oblastí, kde už k zavedení poptávkové dopravy dochází,“ zmínil Kupka s tím, že není nutné „vozit vzduch“. Dopravu je možné zajistit podle něj na základě mobilní aplikace a míří i do míst, kde nejsou kamenné zastávky. „Bude to do budoucna znamenat další snížení nákladů na veřejnou dopravu při zajištění stejné nebo dokonce vyšší kvality služeb,“ uvedl.

Pozměňovacím návrhem se mají v rámci novely řešit i nové podmínky pro taxislužbu. Předložili ho poslanci Renáta Zajíčková (ODS), Patrik Nacher (ANO), Michal Zuna (TOP 09) a Jakub Michálek (Piráti). Nově by řidiči museli mít řidičský průkaz vydaný v České republice a oprávnění by bylo udělováno pouze na dobu případného povoleného pobytu. Důvodem je to, že v Praze stoupá spolu s rozmachem alternativních taxislužeb Uber a Bolt počet řidičů z třetích zemí, kteří nemají podle kritiků potřebné dovednosti i znalosti dopravních předpisů.

Poslanec Radek Koten (SPD) při včerejším projednávání předložil pozměňovací návrh, podle kterého by se měly technické kontroly vztahovat také na vozidla z Ukrajiny. Cílem je podle něj srovnat podmínky na silnicích v České republice. Pozměňovací návrh předložil také poslanec Petr Sadovský (ANO), který se zasazuje o úpravu vydávání registračních značek. Nově by je bylo možné pro majitele „přenášet“ z vozu na vůz.

Přetížené kamiony chce řešit poslanec Martin Exner (STAN). Pozměňovací návrh upravuje maximální váhu nákladních vozidel. Zatímco v sousedních státech platí pro soupravy 40 tun, v České republice je to podle Exnera 48 tun. „Dochází k nadměrnému poškození našich silnic a dochází dokonce k takovým situacím, kdy na hranice České republiky třeba z Rakouska přivezou náklad tři kamiony a tam se přeloží na dva kamiony,“ upozornil. Exner předložil ještě jeden pozměňovací návrh, týká se dětských autosedaček v poptávkové dopravě. Nově tato povinnost neplatila v malých autobusech pro děti starší tří let.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) navrhl zavedení jednorázových evidenčních kontrol u vozidel. „Pokud se auto přeprodává a mění vlastníka, tak aby byla zajištěna ochrana spotřebitele a byla zajištěna kontrola stočeného tachometru,“ uvedl poslanec s tím, že tím trpí každé desáté vozidlo.

Jak jednotlivé návrhy uspějí, se ukáže ve třetím čtení, které v Poslanecké sněmovně novelu zákona o silniční dopravě nyní čeká. Ministr Kupka požádal o projednání ve zrychleném termínu.