INZERCE

Vizualizace přemostění v rámci nového terminálu vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězný návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Foto: Správa železnic

Vláda schválila aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility

Rychlejší rozvoj využívání vozidel s alternativním pohonem ve všech druzích dopravy a naplňování unijních i národních cílů v oblasti dekarbonizace a využití obnovitelných zdrojů energie v dopravě jako priorita. Vláda ve středu projednala a schválila druhou aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, který stanovuje cíle pro roky 2025, 2030 a 2035. Nově se bude plán podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky zaměřovat více také na železniční a vodní dopravu.

Jemelka uvedl, že Národní akční plán čisté mobility obecně při stanovení cílů nyní vychází zejména z požadavků nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva známé jako nařízení AFIR. „Proto, aby došlo k naplnění stanovených emisních cílů Evropské unie, vznikla řada nařízení, která nastavují emisní limity oxidu uhličitého a emisní normy EURO u nových vozidel,“ poznamenal Jemelka.

Dohodu AFIR schválil Evropský parlament loni v létě. Od roku 2026 budou muset být na všech silnicích páteřní evropské sítě dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kilowattů pro osobní automobily nejdále 60 kilometrů od sebe. Po dalších dvou letech by se měl výkon stanic navýšit na 600 kilowattů. Nákladní automobily a autobusy by měly mít k dispozici možnost dobíjení po každých 120 kilometrech a u čerpacích stanic na vodík se počítá se vzdáleností po dvou set kilometrech.

Česká republika odsouhlasila podle mluvčího Jemelky svůj první Národní akční plán čisté mobility v roce 2015. V roce 2019 pak došlo k jeho aktualizaci na základě nových unijních legislativních a nelegislativních dokumentů v oblasti snižování emisí v dopravě a požadavcích na podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě.

Mluvčí ministerstva dopravy připomněl, že v loňském roce bylo schváleno nařízení Evropské unie, které v zásadě povede k ukončení prodejů nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel s klasickým spalovacím motorem od roku 2035.

Čtěte také: Pohled Česka na evropské dopravní priority. Zahrnutí biopaliv, VRT i úprava cílů pro dobíjecí stanice

„Automobilový průmysl, pro který je tento materiál velmi důležitý, v současnosti prochází zásadní proměnou – od výroby klasických spalovacích motorů využívajících benzín a naftu se přeorientovává na produkci vozidel na alternativní paliva tak, aby jednou v budoucnosti v dopravě byla využívána pouze bezemisní vozidla,“ podotkl Jemelka.

Na nové aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility začalo spolupracovat ministerstvo dopravy spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu, ministerstvem životního prostředí a dalšími úřady a zástupci průmyslu a energetiky začátkem roku 2023. Dokument byl připravován v rámci pracovních skupin elektromobilita, plyn, vodík a nesilniční doprava.

Priority jak v oblasti dobíjecí infrastruktury, a to pro silniční, železniční, leteckou, lodní dopravu, tak i v otázce vodíkové plnicí infrastruktury či LNG infrastruktury definovaly jednotlivými pracovními skupinami. Následně k materiálu ministerstvo průmyslu a obchodu zahájilo koncem letošního května veřejnou konzultaci.

Tereza Čapková