INZERCE

Mobilní telefon. Komunikační služby. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Virtuální operátoři na mobilním trhu v Česku rostou na oblibě, využívá je už každý desátý

Domácnosti objevily virtuální operátory, využívá už je téměř jedenáct procent lidí. Vyplývá to ze speciálního průzkum Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Na něj navazuje dále ještě studie preferencí a spokojenosti spotřebitelů s využíváním mobilních telekomunikačních služeb na maloobchodním trhu v Česku a ukazuje například to, že spotřebitelé zároveň stále více využívají i neomezená data nebo to, že se pro výměnu operátora rozhodnou ve chvíli, kdy jim takovou možnost nabídne.

„Spotřebitelé ze segmentu domácností volí častěji i nabídku služeb virtuálních operátorů. V tomto kontextu hodnotíme pozitivně zlepšující se podmínky na velkoobchodním trhu, kdy se na základě závazků z aukce 5G daří v poslední době dosahovat atraktivnějších cen a dalších podmínek pro alternativní poskytovatele služeb,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert. Virtálním operátorům se jednoduše řečeno na takovém trhu lépe podniká, když dokáží sami nakoupit za lepší ceny, dokážou lepší také nabídnout svým zákazníkům.

Jak ukazuje průzkum, podíl využívání virtuálních operátorů dosáhl u respondentů průzkumu téměř jedenácti procent. Pokud jde o průměrnou útratu, 39 % respondentů vynakládá na měsíční provoz svého soukromého mobilu, tedy soukromé SIM karty, 200 až 499 korun.  Druhá nejpočetnější skupina, 21 %, vynakládá 500 až 799 korun. A platí také to, že až 69 % respondentů uvedlo, že využívají služby svého hlavního poskytovatele mobilních služeb 5 let nebo více. Svého hlavního poskytovatele by doporučilo až 75 % respondentů.

V mezinárodním srovnání jsou ceny neomezených tarifů (hlas, SMS, data) v ČR průměrné. Zdroj: ČTÚ

Co se týká nákladů na provoz soukromého hodnotí vzhledem ke kvalitě služeb 45% respondentů jako přijatelné, 20 % jako výhodné a 16 % jako velmi výhodné. Celkově tedy poměr mezi cenou a kvalitou služby hodnotí spíše pozitivně až 81 % respondentů.

Aktuálně také platí fakt, že neomezená data využívá 22 % dotázaných, druhým nejčastěji využívaným sjednaným objemem dat v tarifech a předplacených balíčcích je objem do 1 GB měsíčně. Ten využívá jedenáct procent z nich. Neomezená volání uvedlo 43 % dotázaných. Druhým nejčastěji využívaným sjednaným objemem volání v tarifech a předplacených balíčcích je objem do 100 minut měsíčně, který využívá 26 % respondentů.

Průzkum: Jak Češi využívají aplikace. Zdroj: ČTÚ

Průzkum se zaměřil i na využívání mobilních aplikací. Spotřebitelé nejvíce využívají aplikaci WhatsApp, konkrétně 68 % z nich. Pro srovnání, SMS služby využívá pak 79 % respondentů a třeba navigaci v mobilu 53 procent.

Pokud se podíváme na důvody, proč lidé zůstávají nejčastěji u svého poskytovatele, pak je tím hlavním stále cena, respektive výhodné ceny tarifů, případně výhodný objem dat zahrnutý v tarifu, jak ukazuje následující graf.

Průzkum: Důvody pro setrvání u poskytovale/změnu poskytovatele služeb. Foto: ČTÚ

A naopak, nižší cena by byla důvodem pro změnu operátora nebo lepší kvalita služeb, případně třeba možnost získat neomezená data.

Monika Ginterová