Větší bezpečnost občanů, ale taky migrační politika v “duchu odpovědnosti a solidarity” jsou zamýšlenými důsledky regulací a směrnic, které chce v následujících dvou letech prosadit Evropská komise. Teprve v dalším sledu najdeme hospodářské investice, sociální otázky, propojený digitální trh, energetickou unii a nakonec “demokratickou legitimitu Evropské unie”. Ekonomický deník shrnuje všechny nové legislativní priority a taky reakce českých zástupců v Evropském parlamentu.
Hlavní cíle Evropské unie vytyčují premiéři a prezidenti členských států, a poslední slovo při přijímání volnějších směrnic (direktiv) a doslovných nařízení (regulací) mají odpovědní ministři členských států. Ale první konkrétní návrhy právních aktů formuluje Evropská komise, která nyní zveřejnila nové priority pro roky 2018 a 2019. Většinu seznamu tvoří směrnice a regulace, jejichž koncepty jsou již kompletně hotové a publikované na internetu.
Návrhy však ještě půjdou do Evropského parlamentu, který obvykle texty přeškrtá a přepíše, než začne hledat konečný kompromis s Radou EU (národními ministry). Ekonomický deník proto požádal české poslance, aby mezi prioritami podtrhli, co vnímají jako nejdůležitější.
Migrační kvóty, repatriace a ochrana hranic
Čeští zástupci v Evropském parlamentu většinou vnímají jako nejzásadnější téma migrační politiku. Jan Keller (ČSSD, S&D), Tomáš Zdechovský, Michaela Šojdrová (oba KDU-ČSL, EPP) nebo Martina Dlabajová (ANO, ALDE) kritizují povinné relokační kvóty. Keller varuje před finančními pokutami pro nekompromisní odpůrce přerozdělovacího mechanismu, které “mohou být pro státy typu ČR likvidační”. Převažující názor českých zastupitelů shrnuje Michaela Šojdrová: “Jakékoli relokace uprchlíků musí být dobrovolné a nikoli povinné.”
Kateřina Konečná a Jaromír Kohlíček (oba KSČM, GUE-NGL) chtějí, aby byli zpátky do svojí vlasti vraceni imigranti, kteří tady nemají právo na azyl, ani na jinou formu legálního pobytu. Dita Charanzová (ANO, ALDE) požaduje v bezpečnostní oblasti rychlejší postup: “Pomalými kroky dáváme prostor pochybným politickým stranám v různých zemích EU, které využívají pocitu nejistoty a deziluze občanů.”
Mohlo by vás zajímat
Pavel Poc a Miroslav Poche (oba ČSSD, S&D) věří, že díky nové legislativě budou lépe ochráněny vnější hranice. “Spolupráce v této oblasti je nedílnou součástí řešení migrační krize,” říká Poche. “Unie posiluje, směřuje k vyšší integraci a pokud se česká vláda rychle nevzpamatuje, může nám ujet vlak,” uvedl Poc, podle kterého je představa slábnoucí EU mylná a nebezpečná.
Energetická unie, oběhové hospodářství a reforma EU
Po migrační politice zmiňují čeští poslanci nejčastěji energetiku. Sociální demokrat Pavel Poc věří, že energetická unie zapříčiní “bezpečné dodávky elektřiny, posun k nízkoemisním zdrojům a dostupné ceny pro všechny spotřebitele”. Naopak komunista Jaromír Kohlíček jmenuje stavební pravidla nebo podporu obnovitelných zdrojů jako příklady “norem, které budou velmi obtížně aplikovatelné”, přičemž “národním státům se postupně zužuje prostor pro samostatné řešení čehokoliv”.
Poslanci dále jmenují oběhové hospodářství, respektive směrnice o odpadech, obalech, skládkování apod. “Lepší využívání zdrojů, menší zatížení životního prostředí a rozvoj souvisejících technologií,” shrnuje Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP). Za vůbec nejdůležitější však považuje rozpočtové záležitosti: “Střednědobá finanční perspektiva určí finanční fungování Unie. Pro naši zemi, jako čistého plátce, velmi důležitá věc.”
Liberálka Martina Dlabajová zmiňuje taky směrnici o vysílání pracovníků, přičemž varuje: “Navrhovaná opatření nepřinesou více práv pracovníkům, ale naopak zhorší pozici českých firem na evropském trhu a sníží jejích konkurenceschopnost.”
Komunistka Kateřina Konečná chce, aby mohli sami občané skutečně navrhovat novou legislativu, jak formálně umožňuje Lisabonská smlouva. “V tuto chvíli evropské občanské iniciativy příliš nefungují, a to zejména kvůli značné administrativní zátěži a Komisi, která výsledky roční činnosti dobrovolníků neuvádí v život, čímž popírá prospěšnost celého nástroje,” říká Konečná.
Lidovci Tomáši Zdechovskému obecně chybí reforma Evropská unie, kterou považuje za stále důležitější například kvůli brexitu nebo katalánské krizi. “Tlak na souhlas se současnou politikou považuji za obrovskou chybu,” říká Zdechovský. Jiří Payne (Svobodní, EFDD) postrádá deregulaci: “Evropská unie vykonává nespočet kompetencí, které by bylo lepší mít na národní úrovni.”
[mn_protected]
31 nových legislativních priorit pro roky 2018 a 2019
Lepší ochrana občanů
- Lepší součinnost mezi informačními systémy EU
- Nařízení o Evropské agentuře pro provozní řízení rozsáhlých informačních systémů v prostoru svobody, bezpečnosti a práva
- Nařízení o zřízení, provozu a využívání Schengenského informačního systému (SIS) v oblasti policejní spolupráce a justiční spolupráce v trestních věcech
- Nařízení o zřízení, provozu a využívání Schengenského informačního systému (SIS) v oblasti hraničních kontrol
- Nařízení o využívání Schengenského informačního systému při navracení neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí
- Zlepšit přeshraniční přístup donucovacích orgánů k elektronickým evidencím
- Usnadnit přeshraniční přístup a využití finančních dat donucovacími orgány
- Nařízení, kterým se zřizuje Program rozvoje evropského obranného průmyslu s cílem podpořit konkurenceschopnost a inovační kapacitu obranného průmyslu EU
Reforma migrační politiky v duchu odpovědnosti a solidarity
Zde Komise nové priority nenavrhuje, chce však dotáhnout loňské resty, například:
- Nařízení, kterým se stanoví kritéria a postupy pro určení členského státu příslušného k posuzování žádosti o mezinárodní ochranu podané státním příslušníkem třetí země nebo osobou bez státní příslušnosti v některém z členských států
- Nařízení o Agentuře Evropské unie pro azyl
- Nařízení o zřízení systému Eurodac pro porovnávání otisků prstů
- A další právní akty, vizte kompletní přehled ZDE
Podpora pracovních míst, růstu a investic
- Návrh budoucího finančního rámce pro období po roce 2020
- Nařízení, kterým se stanoví rámec pro prověřování přímých zahraničních investic do Evropské unie
- Prohloubení evropské hospodářské a měnové unie
- Rozvoj sekundárních trhů pro úvěry
- Rozvoj cenných papírů zajištěných státními dluhopisy
Sociální dimenze
- Směrnice, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/71/ES ze dne 16. prosince 1996 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb
- Směrnice, kterou se mění směrnice 2004/37/ES o ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí karcinogenům nebo mutagenům při práci
Spojený digitální trh
- Nařízení o agentuře ENISA, Evropské agentuře pro kybernetickou bezpečnost
- Nařízení o volném pohybu neosobních údajů
- Směrnice o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu
- Směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží online a jinými prostředky na dálku
- Férovost v P2B vztazích (jde o platformy, sloužící jako prostředek mezi investorem – věřitelem a dlužníkem – právnickou osobou, pozn. red.)
Energetická unie a klima
- Směrnice, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly
- Směrnice, kterou se mění směrnice 2006/1/ES o užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží
- Směrnice o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací týkajících se nezaplacení silničních poplatků v Unii
- Nařízení, kterým se mění nařízení (ES) č. 1071/2009 a nařízení (ES) č. 1072/2009 za účelem jejich přizpůsobení vývoji v odvětví (jde o podmínky pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě a pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy, pozn. red.)
- Nařízení o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi
- Směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel
- Směrnice, kterou se mění směrnice Rady 92/106/EHS o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy
- Nařízení, kterým se mění nařízení (ES) č. 1073/2009 o společných pravidlech pro přístup na mezinárodní trh autokarové a autobusové dopravy
- Nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla
Demokratická legitimita na úrovni EU
- Nařízení o evropské občanské iniciativě
- Nařízení o statusu a financování evropských politických stran a evropských politických nadací
[/mn_protected]
Petr Woff