Rychlostí až 350 kilometrů v hodině by měly jezdit rychlovlaky ve Vietnamu. Pokud vše půjde podle plánu, turisté budou moci od roku 2035 cestovat ze severu země na jih vysokorychlostním vlakem přibližně za pět hodin. Většina trasy povede přes mosty a spojí hlavní město Hanoj s Ho Či Minovým Městem. Náklady jsou odhadované na 63 miliard eur.
Vietnamci by mohli v budoucnu moci cestovat vysokorychlostním vlakem z hlavního města Hanoje na severu země do metropole Ho Či Minova Města (dříve Saigonu – pozn. red.).
Národní shromáždění komunistické země schválilo ambiciózní železniční projekt, jehož náklady se odhadují na více než 67 miliard amerických dolarů (63 miliard eur).
Cesta vlakem z Hanoje do Ho Či Minova Města, který může dosáhnout rychlosti až 350 kilometrů v hodině, bude podle ministerstva dopravy trvat zhruba pět hodin. Cestující ji nyní urazí za více než 30 hodin. Jednalo by se o skutečnou alternativu k vnitrostátnímu letu, a to nejen z hlediska času, ale také z hlediska nákladů.
Mohlo by vás zajímat
Vzdálenost mezi oběma městy činí více než 1 500 kilometrů. Podle plánů má projekt severojižní vysokorychlostní železnice procházet 20 městy a provinciemi. Vzhledem k obtížnému terénu je 60 procent trasy vedeno přes mosty. Deset procent povede tunely, pouze 30 procent je plánováno na úrovni terénu.
Vietnamské úřady usilují o zahájení výstavby v roce 2027. Zpočátku je třeba se vypořádat s přibližně 400 kilometrů dlouhým úsekem mezi Ho Či Minovým Městem a turisticky oblíbeným pobřežním městem Nha Trang. Vlak by mohl začít jezdit v roce 2035.
Zatím však není jasné, jak hodlá země jihovýchodní Asie tyto obrovské náklady financovat. Peníze na projekt budou podle vlády z velké části pocházet ze státních fondů či z vietnamských půjček. Zahraniční pomoc by však mohla být také zvážena, pokud by půjčky byly nabízeny za výhodných podmínek a nízkých úrokových sazeb, uvedla zpráva. Implementace je plánována pomocí operátorského modelu. O účast projevily zájem firmy z několika zemí.
Náměstek ministra dopravy Nguyen Danh Huy uvedl, že projekt je reakcí na rostoucí dopravní potřeby a že několik studií zdůraznilo potřebu rychlejších možností na severojižním koridoru, uvedla státní média.
„Tento projekt je klíčový pro restrukturalizaci akcií v dopravě a slouží jako základní kámen pro skok Vietnamu do nové éry růstu,“ řekl Nguyen Danh Huy.
Státní média uvedla, že Vietnam bude upřednostňovat domácí financování projektu, ale může zvážit i možnost zahraniční půjčky, pokud budou dostupné a nebudou omezující.