Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien čeká v rámci přechodu na ekologičtější palivo další milník. V létě uvede do provozu dvacet nových autobusů na vodík, který si město přímo samo vyrobí.

Vídeň výrazně pokročila v realizaci své vodíkové strategie a podniká další důležité kroky. Dopravní podnik od léta postupně nasadí dvacet autobusů na vodíkový pohon. Linku 39A v severozápadním městském obvodu Döbling tak začne obsluhovat deset vodíkových vozidel portugalského výrobce CaetanoBus. Tankování dvanáctimetrových bezbariérových autobusů obstará vodíková čerpací stanice v areálu podnikových autobusových garáží v městské části Leopoldau.

Změny se od poloviny roku dočkají i linky 2A a 3A v centru města. Elektrobusy, kterým skončila životnost, nahradí deset minibusů italského výrobce Rampini. Jeho vozidla pohání nejen vodík, ale i elektřina, a jsou tak prvními minibusy s touto technologií. Tankování a nabíjení bude možné v areálu vídeňského distributora energií Wiener Netze v městské části Simmering.

Dopravní podnik využije pro tyto dva nové modely autobusů městskou vodíkovou infrastrukturu. „Vyrábíme regionální vodík, z Vídně pro Vídeň. Pokrýváme celý hodnotový řetězec: Wien Energie vyprodukuje vodík z obnovitelných zdrojů energie, Wiener Netze ho použije k tankování autobusů dopravce Wiener Linien a ty bezpečně a bez emisí dovezou cestující do cíle,“ říká Monika Unterholzner, zástupkyně generálního ředitele městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod který uvedené podniky spadají.

Mohlo by vás zajímat

Plnění vodíkem. Ilustrační snímek. Zdroj: City of Vienna

Vídeňští cestující mají nicméně možnost svézt se vodíkovým vozidlem už dříve. V březnu dopravní podnik zahájil několikatýdenní testování autobusu na vodíkový pohon společnosti Arthur Bus. Kromě toho představil první nízkopodlažní vodíkový autobus s plnícím tlakem 700 barů od korejského výrobce Hyundai. Bezemisní vozidlo o délce 12 metrů, jehož palivový článek o výkonu 90 kW zajišťuje energii potřebnou k pohonu elektromotoru o výkonu 180 kW, vzniklo v úzké spolupráci se slovinským výrobcem TAM. Po dobu tří let bude sloužit Wiener Linien jako testovací autobus.

Vodíková technologie s tlakem 700 barů je v Evropě jedinečná, ostatní výrobci autobusů zpravidla spoléhají na tlak 350 barů. Systém s tlakem 700 barů umožňuje uložit více vodíku, a tím dosahovat delšího dojezdu, než mají konvenční dieselové autobusy. Vodíková čerpací stanice
v garážích Wiener Linien v Leopoldau, kterou vybudovala společnost Wiener Netze, dokáže obsloužit oba systémy.