Neděle, 17. října, 2021

Víc kamionů, navýšené sazby. Výběr mýtného byl v srpnu o 22 procent vyšší než loni

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Za použití zpoplatněných komunikací uhradili dopravci v srpnu 1,12 miliardy korun. Meziroční růst výběru mýtného tak překonal 22 procent. Za tak výrazným růstem stojí změny ve struktuře mýtných sazeb platné od začátku letošního roku a také meziroční růst intenzity dopravy. Počet mýtných transakcí narostl o 6,6 procenta.

Výběr mýtného letos prozatím v každém měsíci překonal hranici jedné miliardy korun. Platí to i pro srpen, který patří dlouhodobě k měsícům s podprůměrným výběrem mýtného. Srpen se stal prozatím třetím nejslabším měsícem mýtných statistik pro rok 2021; nižší výběr zaznamenal CzechToll pouze v lednu a únoru, kdy byla doprava stále silně ovlivněna vrcholem pandemie Covid-19.

I přes dvouciferný meziroční růst výběru mýtného zaznamenal CzechToll v srpnu oproti červenci 2021 o 10 milionů mýtných transakcí méně (celkem 86,1 milionu transakcí). Do intenzity dopravy se tak promítly dovolené dopravců, ale lze předpokládat také dopad omezení produkce v automobilovém průmyslu, který čelí nedostatku čipů nutných pro výrobu vozidel.

Srovnání výběru mýta za jednotlivé měsíce let 2019 až 2021. Zdroj: tisková zpráva CzechToll

Na konci srpna bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno více než 610 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho přibližně 161 tisíc vozidel má domácí registrační značky, zbylých 449 tisíc automobilů je registrováno v zahraničí. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překročil 511 tisíc kusů. Dlouhodobě platí, že zhruba polovina objemu mýtného je vybrána od zahraničních dopravců.

Správcem mýtného je společnost CzechToll, která patří do skupiny PPF. Satelitní mýtný systém vybudovala společně se slovenským provozovatelem elektronického mýtného a systému, společností SkyToll. Provozovatelem nového systému se CzechToll stal v prosinci 2019, kdy po nahradil původního výběrčího mýta – rakouský Kapsch.

Tomáš Rovný

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter