Výše pokut a jejich vymahatelnost, elektrovozítka nebo bezpečnost cyklistů. Chystaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích se dotkne v zásadě všech, kteří se pohybují na silnici. Teď je po prvním čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR i po projednání na sněmovním hospodářském výboru a očekává se ještě bouřlivá diskuze. „Bude velký střet. Zatím jsou tam tři pozměňovací návrhy, ale odhaduju, že jich bude padesát nebo třeba i sto,” uvedl zpravodaj k novele a předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN) pro Ekonomický deník. Času není mnoho, změny mají začít platit už od nového roku.
Za menší prohřešky menší trest a za větší pochybení citelně větší. Třeba i deset tisíc korun za blokování tramvaje. „To pro ty, kteří poruší zákaz zastavení nebo stání a způsobí překážku v provozu, která ji vyblokuje v jízdě,“ zdůraznil Lochman jednu ze zásadních novinek, kterou v zákoně prosazuje. V Praze se to podle něj děje i několikrát denně. „Řidič si prostě odskočí na patnáct minut na kafe a klidně zablokuje dopravu,“ doplňuje.
Podle důvodové zprávy k novele patří zmíněná blokace tramvaje mezi přestupky, které mají závažné následky, a proto vyžadují přísnější postih než ostatní. Na místě by hrozila pokuta v rozmezí 2500 až 3000 korun, ve správním řízení až zmíněných deset tisíc, teď je to 1500 až 2500 korun. Zatím není jasné, co trestné body. Poslanci se podle Lochmana ještě definitivně neshodli zda ano či ne a kolik. Lochman je ale rozhodně pro.
Aktuálně jsou teď pozměňovací návrhy na stole tři, a to poslanců Jana Bartošky, Jana Bureše a Michala Kučery. První žádá upravit výjimku z nejvyšší dovolené rychlosti pro některé organizační části Hasičského záchranného sboru České republiky. Druhý navrhuje, aby řidičák udělený pro skupinu B opravňoval držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A, třeba sněžných skútrů.
A poslední se týká situace, kdy se vozidlo stane překážkou na silnici. Vládní návrh předpokládá, že bude zavedena povinnost oznámit policii všechny případy, kdy to nastane. Jak uvádí důvodová zpráva, povinnost má platit bez ohledu na to, zda řidič je či není sám schopen vozidlo z dálnice odstranit. Cílem má podle důvodové zprávy být především zajištění bezpečnosti silničního provozu, neboť vozidlo překážející na dálnici představuje zvýšené riziko pro ostatní účastníky, a pokud se policie o překážejícím vozidle nedozví, nemůže učinit příslušná opatření. Navržená úprava podle poslance nicméně mění právní úpravu platnou desítky let, která doposud nečinila žádné výraznější komplikace. A navíc by znamenala zvýšení administrativní zátěže pro policii. Dále platí i to, že vysypaný náklad na dálnici, je-li řidič schopen jej odstranit sám, policii oznamovat nemusí, zatímco vozidlo bezpečně odstavené na krajnici nebo i na odstavné ploše ano, a to i v případě, kdy sám bezprostředně učinil kroky k jeho odstranění, například odtažením v rámci jeho smluvních vztahů s poskytovatlem. Poslanec upozorňuje, že navržená úprava může u řidičů vyvolat další vícenáklady, neboť nebude možno využívat odtah, který má řidič nasmlouvaný v rámci asistenčních služeb.
Zjednodušit a umožnit řídit pod dohledem
Na dořešení podle Lochmana zůstává ale řada věcí. Třeba za co brát řidičům i body a za co už ne, dořešit výši pokut nebo usměrnit nakládání z elektrovozítky, jako třeba s elekrokoloběžkama. Konkrétně by se tak například měl současný systém trestných bodů zjednodušit, nově bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud.
U nejzávažnějších přestupků bude platit dvakrát a dost, u středně závažných přestupků pak třikrát a dost. Novela zvyšuje rozsah pokut i za další přestupky. Například z pěti tisíc na pětadvacet tisíc korun se zvýší horní hranice pokuty za vjíždění za železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno.
A naopak, tresty u těch méně vážných porušení, by neměly být tak vysoké. Jde o případy, kdy řidič třeba nerozsvítí světla nebo špatně zaparkuje, může dostat pokutu maximáně patnáct set z původních dvou tisíc a body se nezapisují.
Další důležitou chystanou novinkou je řidičák pro mladé nezkušené řidiče ve věku 18 až 20 let. Tady se totiž v praxi ukazuje, že čerství majitele řidičského oprávění zodpovídají za velkou část nehod. Podle statistik dokonce za každou pátou, podotkl Lochman. Pokud tak dva roky od získání řidičského oprávnění spáchají šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a evaluační jízdu. Mělo by jít – i když podle Lochmana se ještě o přesné podobně jedná – o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jejich prevence a stejně dlouhou přednášku a jízdu v autoškole.
A novinkou má být i řidičák od 17 let. Dotyčný standardně složí zkoušky, ale protože sám do 18 řídit nesmí, novela by mu to umožnila za přítomosti bezúhonného mentora.
Novela také mění způsob trestání za řízení pod vlivem alkoholu. Týká se jak řidičů tak cyklistů – a ti druzí budou nově spadat pod jiné ustanovení, podle něhož jim má nově za jízdu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky hrozit pokuta od 7000 do 25 tisíce korun, což je druhé nejpřísnější pásmo pokut.
Trestání takovou pokutou budou bez ohledu na to, jak moc jsou ovlivněni. Důvodová zpráva pouze uvádí, že stav vylučující způsobilost k řízení nastává podle judikatury od jednoho promile alkoholu v krvi. V nejpřísnějším pásmu budou hrozit pokuty od 25 so 75 tisíce korun. Vztahovat se budou například na případy, kdy se řidič odmítne podrobit vyšetření na vliv alkoholu nebo jiné návykové látky.
Návrh novely zákona se znova bude projednávat na schůzi hospodářského výboru ve čtvrtek 27. dubna 2023.
(mig)