INZERCE

Kamiony na dálnici. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Velmi ambiciózní, ale nedostatečně flexibilní, říká o emisních cílech pro nákladní vozidla a autobusy sdružení autoprůmyslu

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) vnímá obecný přístup Rady Evropské unie k emisním cílům CO2 jako posun správným směrem, nicméně obavy ohledně navrhovaných cílů a přístupu přetrvávají. Podle něj zůstávají velmi ambiciózní, ale i nedostatečně flexibilní. Skutečná dekarbonizace silniční dopravy vyžaduje komplexní přístup, zdůraznilo. Ten proto musí zahrnovat nejen stanovení ambiciózních cílů pro výrobce vozidel na úrovni EU, ale také intenzivní podporu rozvoje infrastruktury, a to včetně daňových opatření, uvedlo sdružení.

„Za prosazení racionálních úprav, a to navzdory značnému politickému a názorovému „přečíslení“ v Radě ministrů, musíme pochválit ministra dopravy Martina Kupku. Jím navržené úpravy vedly ke zmírnění přísných emisních cílů pro dálkové, mezi-městské a městské autobusy. Tedy segmentu, který je z pohledu České republiky světovou i evropskou jedničkou v počtu vyrobených autobusů v přepočtu na obyvatele,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Česká republika společně s dalšími státy vyjednala několik změn. První je ta, že všechny nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035, a ne od roku 2030, jak původně navrhovala Evropská komise. Dalším vyjednaným bodem je fakt, že cíle bezemisního provozu se nebudou vztahovat na dálkové, regionální a příměstské autobusy. Do revizní doložky normy se podařilo dostat také zapojení korekčního faktoru (carbon correction factor) což by mělo umožnit do cílů v určité míře započítat i například pokročilá biopaliva nebo syntetická paliva. Návrh dále obsahuje i revizní klausuli, která zajistí opětovné vyhodnocení účinnosti a udržitelnosti opatření v roce 2027.

Ačkoli členské státy nakonec tak vzaly v úvahu některé obavy průmyslu, stanovené emisní cíle pro nákladní vozidla a autobusy zůstávají podle AutoSAP nadmíru ambiciózní. Sdružení upozorňuje, že tady nelze opomenout nedostatečnou podporu Rady pro technologicky neutrální přístup a jen okrajové zmínění CO2 neutrálních paliv. To však podle něj znemožní jejich plné využití k plnění dekarbonizačních cílů skrze takzvaný korekční faktor (carbon correction factor). „Špatná zpráva je to zejména pro biopaliva, která jsou vyzkoušenou a funkční technologií a svým podílem v evropském mixu mohla k naplnění sledovaných cílů výrazně přispět,” vysvětluje.

Mýtné za emise CO2 se blíží. Ilustrační snímek. Foto: Flicker/Eurowag

Za nedostatečné považuje sdružení také posunutí revizní klauzule pro vyhodnocení účinnosti opatření o rok dříve bez toho, aby Komise předkládala každoroční monitorovací zprávy. Teprve na jejich základě by bylo  podle něj totiž možné kvalifikovaně posoudit, zda je infrastruktura EU na ambiciózní cíle skutečně připravena nebo zda má dojít k jejich revizi. 

AutoSAP: dekarbonizace silniční dopravy vyžaduje komplexní přístup

Autosap zdůraznil, že skutečná dekarbonizace silniční dopravy vyžaduje komplexní přístup, který zahrnuje nejen stanovení ambiciózních cílů pro výrobce vozidel na úrovni EU, ale také intenzivní podporu rozvoje infrastruktury, včetně daňových opatření. Bez těchto opatření, která je zapotřebí přijmout na úrovni každého jednotlivého členského státu tak, aby operátory a uživatele přepravy ekonomicky motivovala k přechodu na ekologičtější vozidla, nebude možné naplnit cíle nařízení a dojde tak k negativním dopadům do trhů a hrozbě ztráty HDP a pracovních míst. 

„Připomínáme, že více než 78 procent přepravy zboží a osob v EU probíhá po silnicích. Navrhované změny neovlivní pouze výrobce, ale také dopravce a koneckonců i spotřebitele a firmy, které budou čelit zvýšení cen zboží a služeb. Bez dostatečné motivace, ať již na straně nabíjecí infrastruktury nebo daňových opatření, bude obtížné přesvědčit provozovatele, aby přešli od konvenčních vozidel na vozidla s nulovými emisemi,” dodal Petzl.

Pokud jde o další postup ve vyjednávání návrhu, aktuálně se očekává stanovisko Evropského parlamentu.  Následně se pak přikročí k vyjednávání mezi nim a Radou o výsledně podobě textu.„Apelujeme proto na europoslance, aby v rámci revize nařízení podpořili technologickou neutralitu a zodpovědnou regulaci s pravidelným prověřováním nastavených cílů,” doplnil Petzl. 

(mig)