Tři roky v čele státního podniku LOM PRAHA, který se specializuje na opravy letecké techniky a na zajišťování vývojových, výzkumných, opravárenských a modernizačních úkolů, znamenalo pro jeho ředitele Jiřího Protivu především znova postavit firmu „na nohy”. Jak říká v rozhovoru pro Ekonomický deník, při přebírání nebyl totiž podnik zrovna v nejlepší kondici. Teď už je situace jiná, ale úkolů je stále dost. Podle něho je potřeba, aby se státní podnik flexibilněji pohyboval na trhu a sám na sebe si vydělal. „Velký potenciál vidím v zapojení do velkých přezbrojovacích strategických projektů,” dodal.

V rámci historie podniku jsou tři roky sice krátký časový úsek, ale firma má za sebou řadu zakázek: oprava motorů pro alžírské letectvo, zajišťuje služby Virtuálního náborového střediska české armády nebo třeba průmyslová spolupráce v nových přezbrojovacích platformách. Jak velká změna se tu dobu odehrála?

Přicházel jsem do podniku, který má za sebou bohatou historii, nicméně čekala na mě firma, která nebyla v úplně dobré kondici. A to byl jeden z těch primárních cílů – postavit podnik znovu na nohy. Uplynulé tři roky pro mě znamenaly a stále tak znamenají budování nové tváře státního podniku, rozvoj jeho stávajících schopností a hledání nových příležitostí, které ho budou definovat pro další desítky let. Znamená to proto jeho rozvoj nejen z pohledu jeho současného portfolia, ale i z pohledu náboru a zvyšování kvalifikace zaměstnanců. Pokládám se za manažera, který neřeší jen to, co bude zítra, ale prosperitu podniku musím řešit s výhledem na několik desítek let do budoucna. V tomto směru jdeme ruku v ruce nejen s českou armádou, tak jak ona modernizuje a přezbrojuje, což jsou především Vzdušné síly AČR. Musíme se ale zajímat i o nové světové trendy, které nemusí úplně souviset s tím, co používá zrovna naše armáda. 

Proto nabízíme služby i našim zákazníkům v zahraničí, kteří jsou vybaveni rozdílnou technikou, než jakou používá ta v ČR. Příkladem jsou například cvičné kokpity letounu F-16 v Taktickém simulačním centru v Pardubicích, opravy motorů AI-25TL pro letouny L-39 Albatros nebo rozšiřování nabídek portfolia oprav motorů, aktuálně o motory Lycoming. Nebo třeba uplatnění strojního obrábění, 3D skenování či povrchových úprav i do civilního sektoru.

Uvedl jste, že jste přicházel ve chvíli, kdy podnik nebyl v úplně nejlepší kondici. Bylo nutné asi přijít s konkrétní strategií, ale především přesvědčit zaměstnance, že podnik má budoucnost.

Když jsem přicházel, zaměstnanci byli velmi demotivovaní, neviděli budoucnost státního podniku ani příznivou vizi do budoucna. Tu se snažíme přinášet, a to reálnými kroky. Ty mají ukázat, že tu má smysl pracovat. Je to ale průběžná činnost a běh na dlouhou trať, neustále se na tom musí pracovat. A já pro to mám jednoduchou metodu – říkat podložená fakta, být aktivní v posouvání věcí kupředu a zejména plnit sliby, které dáte. Pokud je postupně naplňujete, tak máte velkou šanci potřebnou důvěru získat. A je nezbytné, aby zaměstnanci začali důvěřovat svému vedení, protože i my se pak můžeme spolehnout na to, že tito lidé do toho půjdou s námi. A troufám si tvrdit, že se nám to během těch uplynulých tří let daří postupně naplňovat.

Ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva. Foto: LOM PRAHA
Sehnat dobré lidi a odborníky bývá dnes pro firmy velmi náročné. 

Ano a lidé jsou pro nás klíčoví. Otázka odborníků je problém, zvláště v oblasti letectví je třeba specialistů. LOM PRAHA realizuje širokou škálu náborových opatření, aby negativní trend zastavila. Zaměřujeme se mimo jiné i na školy, účastníme se různých akcí, třeba i modelářských, kde je možno nalézt mnoho tak zvaných fandů do létání. A ty chceme naší nabídkou motivovat, aby jim stálo za to ve státním podniku pracovat. Nábor lidí je spojen nejen s novými schopnostmi, které nově zavádíme, ale myslíme i na přirozenou generační obměnu a také na zastupitelnost. Proto je pro nás právě důležitá zmíněná spolupráce se základními, středními a vysokými školami. A tady vidím velký potenciál získat nové pracovní síly, ale i spolupracovat na společných projektech. Příkladem je Univerzita obrany Brno, ČVUT nebo Univerzita Pardubice.

Musím ale dodat, že hledáme i za hranicemi ČR, i když jsme v tomto směru limitováni bezpečnostními parametry. Zaměřujeme se hlavně na EU. Například do Centra leteckého výcviku v Pardubicích jsme přijali jako instruktory výcviku piloty ze Slovenské republiky.

Kam dál? Zmínil jste, že nejde jen o to řešit aktuální výzvy, jakou je třeba ruská agrese na Ukrajinu, ale že se musíte dívat i několik desítek let dopředu. 

V souvislosti s ruskou agresí na Ukrajinu přešel LOM PRAHA s.p. na efektivní způsob kontinuálního pokračování podpory životního cyklu letecké techniky takzvanou českou národní cestou. Jedná se o široký komplex opatření, který cílí na udržení flotily vrtulníků východní platformy Mi provozovaných Vzdušnými silami Armády ČR do roku 2031. Současně se LOM PRAHA bude podílet na vyšších stupních oprav, provozu nově vystavěného simulačního centra a logistické podpoře nové vrtulníkové platformy VzS AČR H-1. Ve prospěch české armády bude LOM PRAHA zajišťovat průmyslovou spolupráci v nových přezbrojovacích platformách např. F-35, Embraer nebo bojová vozidla CV90. V této souvislosti je již realizují konkrétní kroky na podporu AČR. Například v oblasti leteckého výcviku pilotů AČR pořizujeme nové cvičné proudové podzvukové letouny L-39NG a vystavíme nové simulační centrum. Tržby pro AČR jsou minimálně 80 % objemu celkových tržeb a obrat činí 1,2 až 1,5 miliardy korun ročně.

A co tedy dál?

Velký potenciál vidím v zapojení do velkých přezbrojovacích strategických projektů. Mám na mysli platformu vrtulníků H-1, ale také F-35 nebo střední dopravní letoun, případně další projekty, které teprve přijdou do Armády České republiky. Zde bychom měli mít zastoupení – ať u v menší či větší míře. Rád bych, aby státní podnik měl stabilní strukturu, primárně naplňoval potřeby rezortu obrany, ale měl do budoucna diverzifikované portfolio a nebyl závislý pouze na jednom zákazníkovi. Moje současné i budoucí kroky budou směřovat k tomu, aby se státní podnik flexibilněji pohybovat na trhu a aby si sám na sebe vydělal. I když vím, že státní podnik je založen na zabezpečování strategických potřeb a zisk není v tomto ohledu jediným směrodatným ukazatelem, je nezbytné k tomuto cíli taktéž směřovat a vytvářet tak v podniku pozitivní podmínky pro jeho rozvoj.

LOM PRAHA je tradičním podnikem nejen českého, ale i evropského a světového leteckého průmyslu. Jeho historie sahá až do roku 1915. Tento státní podnik se specializuje na opravy letecké techniky a na zajišťování vývojových, výzkumných, opravárenských a modernizačních úkolů ve prospěch potřeb zákazníka. Zabývá se ale i přípravou a realizací praktického a taktického simulovaného výcviku pro letecký personál a odbornou přípravou pro pozemní specialisty. Dále projektováním, výstavbou a rekonstrukcí vojenských účelových zařízení, jakož i prováděním zkušební, verifikační a certifikační činnosti včetně vydávání příslušných osvědčení. Zakladatelem podniku je Ministerstvo obrany ČR a jedním z klíčových zákazníků je Armáda České republiky. V čele státního podniku LOM PRAHA stojí třetím rokem Jiří Protiva.

Mohlo by vás zajímat

Monika Ginterová